Siden oprettet 18. august 2004 Siden opdateret 18. august 2004 Til forsiden Til sporvogne |
Kjøbenhavns Sporvei-SelskabInstruktion for Konduktører
ved Københavns Sporvej-Selskab. § 1.
Konduktøren skal i Tjenesten bære den Uniform, som Selskabet foreskriver og leverer ham, baade den saavel som de ham betroede Rekvisiter ordentlige og rene og tilbagelevere dem i komplet Mand, naar han udtræder af Tjeneste, for saavidt de ikke er bievne hans Ejendom. § 2.
Han skal være til Stede ved Vognen nogle Minutter før dens Afgang fra Stationen. Afgangen fra Frederiksberg Station skal ske saa betids, at hans Vogn møder den opkommende ved Morskabstheatret, og at denne aldrig tvinges til paa Grund af hans forsinkede Afgang at standse under Opkørselen. Fra Vibenshus kjøres saa betids, at den fra Byen kommende Vogn mødes omtrent udfor Øresundsgade og fra Stationerne ved Amagerport og ved Griffenfeldtsgade kjøres straks efter, at den mødende vogn er kommen op paa Stationen. Forinden Konduktøren sætter Vognen i Gang, skal han se sig om til alle Sider for at opdage, om der i Nærheden er Passagerer, der ville med Vognen. Hans Plads bag paa Sporvognen skal være saaledes, at han staar med Ryggen imod denne og skal han under Kjørselen, navnlig ved alle Sidegader, have sin Opmærksomhed henvendt paa at opdage Passagerer, som ønske at optages. Er han usikker om en Person agter at kjøre med, løfter han højre Haands Pegefinger som Tegn paa Forespørgsel. Al unødig Samtale forbydes, da saadan giver Anledning til Uopmærksomhed og Tidsspilde. § 3.
Konduktøren skal vise Høflighed og Forekommenhed mod alle Passagerer og især være opmærksom mod Damer, Barn og ældre Personer; medens der stiges ind og ud af Vognen, skal denne holde stille, med mindre Passager ville springe af eller paa under Kjørselen. Der tør ikke optages flere Passagerer, end det af Bestyrelsen fastsatte Antal, hverken inde i, oven paa eller bag paa Vognen og maa paa dette Sted under intet Paaskud nogen Passagerer blive staaende paa Sidetrappetrinene. Ligeledes har Konduktøren at sørge for, at de til- og fratrædende Passagerer have Bøjlerne bag paa Vognen til at tage fat i, ag at derfor her staaende Passagerer saa længe træde til Siden. Uhøflighed mod Publikum eller overflødig og uanstændig Tale, saa vel som enhver anden Tilsidesættelse af Konduktørens Pligter, straffes med Bøder fra 1-10 Kr. eller efter Omstændighederne med Afsked. Overfuses han af en Passagerer med Uartigheder, har han at tie og søge at faa Vedkommendes Navn at vide, for at afgive Melding derom til den administrerende Direktør, om muligt med Opgivelse af Vidner. § 4.
Saa snart de vigtigste Sidegader ere passerede opkræves Betaling og afgives for samme den til Pengene eller Abonnementsbilletterne svarende Kontrolbillet, som afrives i Passagerernes Paasyn. Undlader Konduktøren saadant eller giver han ikke fuldstændig Kvittering, bliver han straks afskediget og kan han tillige vente at blive sat under retslig Tiltale for Bedrageri. Det er en Selvfølge, at der ikke kan gives Penge tilbage paa en Abonnementsbillet og kan for en saadan 20 Øres Billet kun befordres en Person. Da Betalingen regnes fra Holdeplads til Holdeplads, respekt. Tivoli, Grønningen og Vibenshus, maa Passagerer, som forlange at blive optagne kort forinden Ankomsten til en saadan erlægge fuld Betaling, 10 Øre, for tilbagelagte Vejstykke. Konduktørerne maa nøje revidere de optagne Passagerer, for at overbevise sig om, at alle have erlagt Betaling og ere forsynede med rigtige Kontrolbilletter efter Numrene. Antræffer han en Passagerer, som foreviser et Nummer, han ikke har givet ham, skal han paa høflig Maade, ved at vise sin Nummerrulle, gjøre Vedkommende opmærksom paa Fejltagelsen og imod Kvittering forsange Betaling alf ham. Konduktøren skal nøjagtig udfylde de paa Kjøresedlerne værende Rubrikker, navnlig indføre Rullernes Begyndelsesnumre ved Afgangen fra Endestationerne og Slutnumrene ved Stationerne undervejs, kort forinden han ankommer til disse. § 5.
Under Kjørselen sker Passagerernes Ind- og Udstigning der, hvor Konduktøren staar, nemlig bag paa Vognen, paa Holdepladserne anmodes de fratrædende Passagerer at begive sig ud af Døren hos Kusken, medens de tilgaaende optages ad den bageste Dør hos Konduktøren. Naar det om Aftenen er saa mørkt, at Passagererne ikke kunne se, hvor Vognen kjører, har Konduktøren ved Tværgader osv. at nævne disse ind i Vognen, for at erfare, om nogen Passagerer maatte ønske at forlade Vognen. § 6.
Konduktøren skal være forsynet med mindst 10 Kroner i Smaapenge, for at kunne bytte for Passagererne. Større Mønter beholdes i Haanden, indtil Bytning er afsluttet, for saaledes at forebygge Misforståelser. De modtagme Betalingsmidler, hvad enten de bestaa i Penge eller i Abonnementsbilletter, skulle tilsvares og opbevares i Tasken. Hver Formiddag, inden Kl. 11 afleveres til Hovedkontoret Regnskabet med Kjøresedler over den foregaaende Dags Indtægter, tillige med det oppebaarne kontante Beløb, couperede Abonnementsbilletter, Resten af de for den paagældende Dag modtagne Kontrolruller samt de resterende Korrespondancemærker fra Østenbro og Slukefter-Routerne. Paa Kjøresedlerne skal stedse Afgangstiden være anført, paa Dagsregnskabet Kuskens og Konduktørens Nr. og Navn. § 7. Konduktøren skal, saavidt muligt, sørge for, at Touren udføres i den foreskrevne Tid og maa i dette Øjemed være forsynet med et Uhr, som skal vise samme Tid som Uhret paa Frederiksberg Station. § 8.
Konduktøren er ansvarlig far Vognen, saa længe den er paa Routen og skal han ved Afleveringen af samme ledsage den til og bringe den ind ved Vognskuret. Forinden Vognens Afgang har han nøje at efterse den, Hestene, Seletøjet Osv.; saafremt han maatte opdage Mangler, skal saadant straks meldes til Hovedkontoret eller til vedkommende Tilsynshavende. Konduktøren har at paase, at Vognen er gjort godt ren, har at holde Vinduerne godt polerede, Sæderne vel afbørstede, at sørge for at Lamperne ere i Orden og tændes i rette Tid, lige som han paa Holdepladserne har at rense Vognen for henkastede Kontrolbilletter. Mangler ved Sporvejen , Konduktøren ligeledes straks at anmelde. § 9.
Konduktøren har at paase, at Kusken kjører langsomt ind i og igjennem Kurver og Sporskifter; han maa ikke standse Vognene i Kurverne eller kort forinden Indkjørselen til Vige- eller Dobbeltspor, for ej derved at opholde mødende Vogne. Han giver Kusken Signal ved Klokken, han ringer 1 Gang, naar Vognen skal holde eller sættes i Gang. 2 Gange naar Vognen er optaget, 3 Gange, naar der skal kjøres hurtigere og 4 Gange, naar der skal kjøres langsommere. Klokken benyttes ligeledes af Kusken. naar han trænger til Konduktørens Bistand. § 10.
Lige som det er Konduktører og Kuske strængelig forbudt at røge Tobak, saavel paa Stationerne som under Kjørselen, saaledes har Konduktørentøren paa høflig Maade at underrette røgende Passagerer om, at det ikke er tilladt at medtage tændte Cigarer eller at røge i Vognen og har han nøje at overholde dette. § 11.
Personer, som ere berusede eller ere snavsede i deres Paaklædning maa ikke befordres med Vognene, lige som Sager, som udbrede ilde Lugt eller som kunne genere Passagererne, saasom Madspande, Kurve med Kjød, Fisk osv., store Kurve eller Natsække o. desl., ej heller maa tages ind i Vognen, men efter høflig Anmodning fra Konduktørens Side maa hensættes hos Kusken, som dog under intet Paaskud herfor tør fordre Betaling. Nægte saadanne Personer Konduktøren Lydighed, har han om fornødent at søge Politiets Bistand. Hunde maa ikke medtages. § 12.
Konduktøren skal, naar et Uheld eller en Paakjørsel finder Sted, søge at faa Oplysning om tilstedeværende Vidners Navn og Bopæl og ved Hjemkomsten til Udgangsstationen øjeblikkelig melde det passerede paa Frederiksberg til Forvalteren, paa de øvrige Stationer til vedkommende Foresatte. Ved uforskyldt Paakjørsel maa han endvidere om muligt søge Politiets Bistand og i hvert Fald gjøre sig Umage for at erfare den Paagjældendes Navn og Bopæl, Det er en selvfølge, at Konduktøren i alle Tilfælde. hvor der indløber noget Uheld med Hestene eller desl., skal hjælpe Kusken. Gaar en Vogn i Stykker under Kjørselen, bringes den snarest muligt ud af Sporet, for ej at hindre Kjørselen. Kusken fortsætter dernæst Touren med Hestene, for at underrette de mødende Vogne om det Passerede. Konduktøren sætter Vagt ved den nedbrudte Vogn, sørger saa vidt muligt for at de havte Passagerer befordres videre med den næste Vogn, eller giver dem den erlagte Betaling tilbage, imod at de skriver deres Navn enten bag paa den givne Kontrolbillet eller i Konduktørens Bog. hvornæst denne begiver sig til Stationen, for at melde det Passerede og at modtage anden Vogn. § 13.
Konduktøren skal adlyde enhver Befaling, der gives ham af hans Foresatte saasom den administrerende Direktør, Banemesteren, Forvalteren paa Frederiksberg, de Tilsynsførende paa andre Stationer eller af andre af Bestyrelsen, der til bemyndigede Personer. Tror han sig forurettet, kan han besvære sig til den administrerende Direktør, efter at have efterkommet sin modtagne Befaling. § 14.
Konduktøren har ved Ankomsten til en Station eller Holdeplads at efterse, om der findes glemte Sager i Vognen. Saadanne tages i Forvaring, for ved Ankomsten til Udgangsstationen at afleveres til Forvalteren eller den Tilsynshavende paa andre Stationer, ledsagede af en Findeseddel. § 15
Konduktøren maa ikke medtage nogen Passagerer, ej heller de ved Se1skabets ansatte Personers Hustruer eller Børn uden Erlæggelse af kontant Betaling eller Abonnementsbillet, men skal nøjagtig anføre Antallet af Passagerer for hver forskellig Betaling. Kun de med Selskabets Kjørekort forsynede Personer, saasom Selskabets Bestyrelsesmedlemmer, en Del Politiembedsmænd, nogle Diakonisser m. v., ere fritagne for at erlægge Betaling. Selskabets Kuske, Konduktører, Staldbetjente og faste Haandværkere tillades det at staa hos Kusken, naar de have Uniformshue paa; ere de i civil Dragt og Hovedbedækning, maa de kun optages mod Betaling. Politibetjente, kongl. Telegrafbude og de 3 Kommunalbude tillades det at kjøre frit med Vognene, dog kun hos Kusken, hvor der dog ikke maa staa flere end 2 Personer, for ej at genere ham under Kjørselen. Civilklædte Personer tør ikke staa hos Kusken, selv om de have betalt for Kjørselen. § 16.
Kusken skal ubetinget adlyde Konduktøren; i Tilfælde af Ulydighed gjøres Anmeldelse til Forvalteren eller til de paa de andre Stationer ansatte Tilsynshavende. Paa Endestationer skal stedse enten Konduktøren eller Kusken være ved Vognen. § 17.
Konduktører, som i Tjenesten antræffes i beruset Tilstand, blive øjeblikkelig afskedigede, § 18.
Konduktøren antages dagvis med den Lønning m. v., som tilstaas ham af Selskabets Bestyrelse; han har intet som helst Krav paa Lønning efter den Dag, han bliver afskediget. |
Til forsiden
Til toppen Tilbage |