Siden oprettet 21. maj 2002 Siden opdateret 20. august 2018 Til forsiden |
Sporvogne i DanmarkKøbenhavnFør sporvogneneCopenhagen Railway Company 1863-1866 Kjøbenhavns Sporvei-Selskab 1866-1898 Nørrebroes Sporvejsselskab 1867-1896 Nørrebros Elektriske Sporvej 1897-1899 Kjøbenhavns Forstæders Sporveisselskab 1872-1898
Sølvgadens Sporvejsselskab 1888-1898 Kjøbenhavns Omnibuskompagni 1895-1898 Kjøbmagergades Omnibus-Selskab 1895-1898 De kjøbenhavnske Sporveje 1898-1911 Københavns Sporveje 1911-1974 Bådfarten på Søerne 1894-ca. 1920 FrederiksbergFrederiksberg Sporvejsselskab 1872-1897Falkoneralléens Sporvejsselskab 1884-1897 Frederiksberg Sporvejs- og Elektricitets Aktieselskab 1897-1919 Vanløse Omnibusselskab 1903-1914 NordsjællandStrandveiens Dampsporvei Selskab 1884-1893Hellerup Sporvej 1897-1902 Tuborg-Klampenborg Elektriske Sporvej 1902-1911 Nordsjællands Elektricitets og Sporvejs Aktieselskab 1911-(1974) ÅrhusAarhuus Sporvejsselskab 1884-1895Aarhus Omnibus Selskab 1896-1903 Aarhus Elektriske Sporvej 1904-1927 Århus Sporveje 1927 - (1971) DiverseVognfabrikkerSporvejsarkæologi Sporvognsmodeller Sporvejenes Hvem Hvad Hvor Er du tramolog? I perioden 1863-1972 kørte sporvognene i København, Århus og Odense. Længst holdt de ud i København, indtil snævertsynede politikere slagtede dem.
Jeg har samlet lidt om tidligere tiders sporveje i Danmark - og også lidt om busser, såvel hestetrukne som motoriserede. Det er en nostalgisk tur, men prøv selv ved rejser at se, hvordan Danmarks nabolandes hovedstæder og større byer har velfungerende, moderne og ekspanderende sporveje. Myldretidstrafik på Nørrebrogade i København. Sporvogne og cyklister dominerer gadebilledet. Foto fra 1951. Vognstyreren i en københavnsk sporvogn. Udateret foto af Helmer Lund-Hansen. |
Til forsiden
Til toppen |