Siden oprettet 9. juni 2009 Siden opdateret 30. juli 2019 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
Københavns SporvejeLedvogne KS 801-900
På baggrund af de gode erfaringer med en prøvevogn besluttede Københavns Sporveje at anskaffe 100 ledvogne fra den tyske vognfabrik Uerdingen, DüWag i Düsseldorf. Vognene blev leveret i årene 1960-68, men allerede året efter i 1969 begyndte udskibningen af vognene til Alexandria i Egypten. Her beholdt vognene deres numre, mens bomærket KS blev udskiftet med APTA. For at uddanne vognstyrerne til de nye ledvogne udarbejdede Københavns Sporveje denne instruks. Førerpladsen i ledvognene var langt mere avanceret end i de ældre vogne. Skilt i ledvognen som orienterede vognstyreren i brug af rulleskiltet på vognens øverste front. Også publikum skulle informeres om de nye ledvogne i denne brochure fra september 1960. Her kunne man læse om vognene, og hvordan man steg af og på. De ufærdige ledvogne blev afleveret via jernbane til Lygten Station og derfra transporteret til Hovedværkstedet. Hovedtype motorvognen har en ledvogn på slæb under remisekørslen fra København L til Hovedværkstedet. Ruten gik ad Nørrebro over Rådhuspladsen og Vesterbrogade (billedet) samt Gasværksvej, Istedgade og Enghavevej. Udateret foto af Torben Liebst. En del af ledvognene blev færdigmonteret på Københavns Sporvejes hovedværksted. Udateret foto fra Tommy Jørgensens arkiv. En næsten færdig ledvogn på Hovedværkstedet. Udateret foto fra Tommy Jørgensens arkiv. Ledvogne under montering i Hovedværkstedet inspiceres under et besøg. Foto fra august/september 1967. Motorbogie til ledvogn beskues. Foto fra august/september 1967. Bogier til ledvogne opstillet i gården foran Hovedværkstedet. Foto fra august/september 1967. Den bageste del af en ledvogn, hvor konduktøren hygger sig med en cigar og en snak med en kollega. Udateret foto uden fotografnavn. Egen samling. Ledvognene blev af flere omgange transporteret fra Nørrebro remise til jernbaneterrænet ved Lersøen for at blive sendt videre til Alexandria. Fra sporene på Nørrebrogade blev der lagt en midlertidig sporkurve for at opnå forbindelse med det gamle linje 19x spor ved Lygten. Foto fra natten mellem den 10. og 11. maj 1971 af John Andersen. På jernbanesporene blev den videre rangering overtaget af DSB. Foto fra natten mellem den 10. og 11. maj 1971 af John Andersen. Fra Lersøen blev ledvognene kørt til Frihavnen, hvor de udskibedes til Ægypten. Foto fra natten mellem den 10. og 11. maj 1971 af John Andersen. |
Til forsiden
Til toppen Tilbage |