Siden oprettet 11. februar 2009 Siden opdateret 15. december 2023 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
Københavns SporvejeEfter Københavns Sporvejes overtagelse af De kjøbenhavnske Sporveje fortsatte linje 9 uændret, dog blev den nordlige del af linjen forlænget 1. december 1914 fra Lille Vibenshus ad Jagtvej til en ny endestation ved Hornbækgade. På sommersøndage i 1915 og 1916 kørte herfra ekstravogne til Charlottenlund. Farverne var uændrede med hvid skrift på grøn/rød bund. 1917-1939 I 1917 blev kørslen til Christianshavn indstillet, og den nye endestation blev Holmbladsgade. I 1919 blev den nordlige del af linjen i 1919 forlænget til Valby Station. Året efter, i 1920, afkortedes linjen til kun at køre fra Slotskroen ved krydset Vesterbrogade/Pile Allé til Holmbladsgade. I 1939 forlængedes den sydlige del til Sundby i myldretiden.
Slotskroen
Allégadekrydset Falkoner Allé ved Ågade Jagtvej ved Stevnsgade Jagtvej ved Tagensvej Jagtvej ved Lersø Parkallé Christiansborg Knippelsbro Torvegade Holmbladsgade 1939-1966 I 1951 blev den nordlige del forlænget fra Slotskroen til en nyanlagt sløjfe ved Kammasvej, og igen i 1958 forlængedes linjen til Toftegårds Plads. Samtidig ophørte myldretidskørslen til Sundby. 30. april 1966 omstilles linje 9 til busdrift.
Toftegårds Plads
Toftegårds Allé ved Rughavevej Valby Langgade ved Søndre Fasanvej Valby Langgade ved Gammel Jernbanevej Valby Langgade ved Skovgårds Allé Valby Langgade ved Søndermarksvej Pile Allé ved Søndermarken Pile Allé ved Vesterbrogade Pile Allé ved Frederiksberg Runddel Allégade Allégade Remise Allégadekrydset Falkoner Allé ved Howitzvej Falkoner Allé ved Frederiksberg station Falkoner Allé ved Hostrupsvej/Nyelandsvej Falkoner Allé ved Helgesvej Falkoner Allé ved Sindshvilevej Jagtvej ved Jægersborggade Nørrebros Runddel Jagtvej ved Universitetsparken Jagtvej ved Teglværksgade Vibenshus Runddel Jagtvej ved Samsøgade Jagtvej ved Østerbrogade Lille Vibenshus Strandboulevarden ved Horsensgade Strandboulevarden ved Marstalsgade Strandboulevarden ved Rosenvængets Hovedvej Strandboulevarden ved Arendalsgade Østbanegade Østerport Station St. Kongensgade ved Øster Voldgade Kongens Nytorv Holmens Kanal Børsbroen Børsgade Knippelsbro Christianshavns Torv Torvegade ved Ravelinen Christmas Møllers Plads Amagerbrogade ved Markmandsgade Amagerbrogade ved Svinget Prags Boulevard Skånegade Holmbladsgade Erindringer fra linje 9 Skilte fra linje 9 Sporarbejder på Jagtvej ved Tagensvej inden linje 9s forlængelse fra Lille Vibenshus til Humlebækgade 1. december 1914. Foto fra 11. juni 1914 i egen samling. Opslag i linje 9, der advarer om smittefaren ved influenza. Foto fra 1935 fra København Museum. Lundingvogn skiltet som linje 9. Udateret foto af Erik Reimann. Der blev i sommeren 1958 indsat ekstravogne på linje 9 mellem Århusgade remise og Kammasvej for at aflaste behovet efter nedlæggelsen af linje 18. Skilt i egen samling. Linje 9 vogne foran Sundby remise. Udateret foto af Erik Reimann. Samme som ovenstående. Foto fra 7. august 1965 af Ulrich Fröhberg. Skilte til linje 9 i Valby remise. Foto af Erik Reimann. Linje 9 vogntog i Århusgade remise. Udateret foto fra Hugo Stangerups arkiv. Og endnu et par vogntog i Århusgade remise. Udateret foto. Papskilt fra 1934, der orienterer om ændringer på linje 9s rute. Nedenstående erindringsglimt om linje 9 er hentet fra bogen Profession Sabotør, udgivet i 2. oplag 1983 af forlaget Fremad. Her beretter hovedpersonen Hugo Horwitz på side 95 om en lang nats overvågning i januar 1945 under åben himmel af en ladning rekylgeværer. Københavns Sporveje udsender i 1958 denne brochure, der oplyser om forlængelsen fra Kammasvej til Toftegårds Plads. Sommerkøreplan fra 1965. Annonce i dagspressen, der oplyser kunderne om de nye tider. Bemærk at de overfyldte sporvogne afløstes af busser med god plads til passagererne. Under Besættelsen udsendte Københavns Sporveje til brug for de kørende personale en beskrivelse af linjerne og de nærliggende beskyttelsesrum og dækningsgrave i tilfælde af luftangreb. Oversigten giver et fint indtryk af linjen på tidspunktet med stoppesteder og sløjfer. |
Til forsiden
Til sporvogne Til toppen Tilbage |