Siden
oprettet
4. marts 2008


Siden
opdateret
2. februar 2016

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje

Vogntog på Langebro under Besættelsen. Udateret foto fra Finn Bøglunds arkiv.

Langebro På grund af en eksplosion på Langebro 27. marts 1945 forbød den tyske besættelsesmagt al trafik pånær gående over broen, og der etableredes hurtigt vendesløjfer på hver side til sporvognene. På Amagersiden lå den ved Thorshavnsgade. Først 29. maj 1945 - næsten tre uger efter befrielsen - blev Langebro åbnet for trafik igen. Masterne i baggrunden tilhører fregatten Jylland.

Den 'midlertidige' Langebro blev taget i brug i 1930, og først i 1954 kunne den nuværende Langebro indvies. Et blandet vogntog kører over den 'midlertidige' bro, mens klapperne på den nye Langebro er oppe.

Broen var oppe - den ældste københavner-undskyldning for at komme for sent. Vogntog venter sammen med den øvrige trafik. Udateret foto fra Tommy Jørgensens arkiv.

Langebro Vogntog på Langebro. Foto af Tommy Jørgensen.

Linje 5 i tæt trafik over Langebro. Foto fra 1965 eller tidligere fra Tommy Jørgensens arkiv.

Langebro Ledvogn på Langebro. Udateret foto.

Langebro Samme som ovenstående. Foto af Tommy Jørgensen.

Ledvogn på linje 5 kører over Langebro i baggrunden - dog er det skibet, som er i fotografens fokus. Udateret foto.

Langebro Ledvogn på vej op på Langebro. Udateret foto.

Ledvogn krydser Langebro. Foto fra 1969 af Arne Unterschak.

Ledvogn på Langebro. Foto fra januar 1972 af Arne Unterschlak.

Udsigten frem i sporet fra vognstyrerens plads. Foto fra 20. april 1972 af Erik Reimann.
Til forsiden

Til sporvogne

Til toppen

Tilbage