Siden oprettet 4. marts 2008 Siden opdateret 6. januar 2023 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
Københavns SporvejePå grund af en eksplosion på Langebro 27. marts 1945 forbød den tyske besættelsesmagt al trafik pånær gående over broen, og der etableredes hurtigt vendesløjfer på hver side til sporvognene. På Amagersiden lå den ved Thorshavnsgade. Først 29. maj 1945 - næsten tre uger efter befrielsen - blev Langebro åbnet for trafik igen. Masterne i baggrunden tilhører fregatten Jylland. Lundingvogntog på vej over den midlertidige Langebro. Udateret foto i eget arkiv. Linje 5 på vej over den midlertidige Langebro i retning mod Amager. Til højre en ambulance fra Falck. Desuden skimtes også byggeriet af den nuværende Langebro. Udateret foto i eget arkiv. Den 'midlertidige' Langebro blev taget i brug i 1930, og først i 1954 kunne den nuværende Langebro indvies. Et blandet vogntog kører over den 'midlertidige' bro, mens klapperne på den nye Langebro er oppe. Broen var oppe - den ældste københavner-undskyldning for at komme for sent. Vogntog venter sammen med den øvrige trafik. Udateret foto fra Tommy Jørgensens arkiv. Vogntog på Langebro. Foto af Tommy Jørgensen. Linje 5 i tæt trafik over Langebro. Foto fra 1965 eller tidligere fra Tommy Jørgensens arkiv. Ledvogn på Langebro. Udateret foto. Samme som ovenstående. Foto af Tommy Jørgensen. Ledvogn på linje 5 kører over Langebro i baggrunden - dog er det skibet, som er i fotografens fokus. Udateret foto. Ledvogn på vej op på Langebro. Udateret foto. Ledvogn på vej over broen. Foto fra 14. august 1966 i eget arkiv. Ledvogn krydser Langebro. Foto fra 1969 af Arne Unterschak. Ledvogn på vej mod Amager. Bemærk i øvrigt jernbanebroen over havneløbet. Ubrugt og udateret postkort i egen samling. Ledvogn på Langebro. Foto fra januar 1972 af Arne Unterschlak. Udsigten frem i sporet fra vognstyrerens plads. Foto fra 20. april 1972 af Erik Reimann. |
Til forsiden
Til sporvogne Til toppen Tilbage |