Siden oprettet 4. marts 2008 Siden opdateret 25. april 2023 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
Københavns Sporveje1911-1917 Efter Københavns Sporvejes overtagelse af De kjøbenhavnske Sporveje fortsatte linje 5 uændret i en kortere årrække. 1917-1936 I 1917 blev linje 5 ændret, så den kørte ad Nørregade i stedet for over Rådhuspladsen. I 1921 kørtes der kun til Brønshøj i den nordlige ende, og fra 1924 blev linjen forlænget til Husum. I den sydlige ende forlængedes i 1925 ad Holmbladsgade til Østrigsgade, i 1929 videre til Øresundsvej og endelig i 1933 ad Backersvej til Sundby Hospital. Husum Torv Nørrebrogade ved Nørrebro Remise Frederiksborggade Nørregade Gammel Torv Løngangsstræde Vandkunsten Langebro Amagerbrogade Holmbladsgade Øresundsvej Sundby Hospital 1937-1972 Den sidste ændring kom i 1947, hvor den sydlige ende forlængedes til Formosavej. Herefter kørte linje 5 uændret frem til 1972.
Husum Torv
Frederikssundsvej ved Husumvej Frederikssundsvej ved Korsager Allé Frederikssundsvej ved Åkandevej Frederikssundsvej ved Elmelundevej Brønshøj Torv Frederikssundsvej ved Degnemose Allé Bellahøj Frederikssundsvej ved Hulgårdsvej Frederikssundsvej ved Blytækkervej Frederikssundsvej ved Frederiksborgvej Frederikssundsvej ved Vibevej Frederikssundsvej ved Hejrevej Frederikssundsvej ved Nordre Fasanvej Nørrebro Station Hyltebro Nørrebrogade ved Nørrebro Remise Nørrebrogade ved Bragesgade Nørrebrogade ved Stefansgade Nørrebrogade ved Nørrebros Runddel Nørrebros Runddel Nørrebrogade ved Fyensgade Nørrebrogade ved Sjællandsgade Nørrebrogade ved Slotsgade Nørrebrogade ved Elmegade Nørrebrogade ved Ravnsborggade Nørrebrogade ved Dosseringen Dronning Louises Bro Søtorvet Frederiksborggade Frederiksborggade ved Nørreport Nørreport Nørregade Gammel Torv Rådhusstræde Vandkunsten Frederiksholms Kanal Vester Voldgade Vester Voldgade ved Stormgade Stormgade H.C. Andersens Boulevard Langebro Amager Boulevard ved Thorshavnsgade Amager Boulevard Amager Boulevard ved Amagerbrogade Amagerbrogade ved Amager Boulevard Amagerbrogade Holmbladsgade ved Skånegade Skånegade Holmbladsgade ved Halgreensgade Holmbladsgade ved Østrigsgade Østrigsgade ved Holmbladsgade Østrigsgade Backersvej ved Sixtusvej Backersvej ved Marengovej Backersvej ved Italiensvej Sundby Remise Backersvej ved Kretavej Backersvej ved Formosavej Formosavej 'Nej til bus' Sidste dag på linje 5 Sporvognskavalkaden 23. april 1972 Skilte fra linje 5 Køreplan for linje 5 fra 1924. Køreplanen er venligst stillet til rådighed af Steen Esbensen. Steen Esbensen oplyser, at det er søndags planen 4413, som var gældende for sommerplanen 1969. Egen samling. Steen Esbensen oplyser, at det er hverdags planen 4610, som var gældende for vinterplanen 1969/70. Egen samling. Køreplan fra 1965. Så er det ved at være slut med sporvogne i København. Kort tid efter sporvognsdriftens ophør blev skinnerne fjernet i Østrigsgade. Foto fra 1972 af Erik Rene Hansen. Samme som ovenstående. Foto fra 1972 af Erik Rene Hansen. En bus på linje 5 i Østrigsgade, mens sporvognsskinnerne fjernes. Foto fra 13. maj 1973 af Arne Unterschlak. Under Besættelsen udsendte Københavns Sporveje til brug for de kørende personale en beskrivelse af linjerne og de nærliggende beskyttelsesrum og dækningsgrave i tilfælde af luftangreb. Oversigten giver et fint indtryk af linjen på tidspunktet med stoppesteder og sløjfer. |
Til forsiden
Til sporvogne Til toppen Tilbage |