Siden
oprettet
4. marts 2008


Siden
opdateret
25. april 2023

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje






1911-1917
Efter Københavns Sporvejes overtagelse af De kjøbenhavnske Sporveje fortsatte linje 5 uændret i en kortere årrække.



Bispebjerg

Nørreport

Rådhuspladsen

Holmbladsgade




Sundby Hospital Gammel Torv Frederiksborggade Nørregade Nørrebrogade Øresundsvej
1917-1936
I 1917 blev linje 5 ændret, så den kørte ad Nørregade i stedet for over Rådhuspladsen. I 1921 kørtes der kun til Brønshøj i den nordlige ende, og fra 1924 blev linjen forlænget til Husum. I den sydlige ende forlængedes i 1925 ad Holmbladsgade til Østrigsgade, i 1929 videre til Øresundsvej og endelig i 1933 ad Backersvej til Sundby Hospital.



Husum Torv

Nørrebrogade ved Nørrebro Remise

Frederiksborggade

Nørregade

Gammel Torv

Løngangsstræde

Vandkunsten

Langebro

Amagerbrogade

Holmbladsgade

Øresundsvej

Sundby Hospital




Nørreport Gammel Torv Bellahøj Langebro Husum Torv Backersvej ved Kretavej Brønshøj Torv Nørregade Nørrebrogade Formosavej Frederikssundsvej ved Hulgårdsvej Frederikssundsvej ved Blytækkervej Holmbladsgade ved Østrigsgade
1937-1972
Den sidste ændring kom i 1947, hvor den sydlige ende forlængedes til Formosavej. Herefter kørte linje 5 uændret frem til 1972.



Husum Torv

Frederikssundsvej ved Husumvej

Frederikssundsvej ved Korsager Allé

Frederikssundsvej ved Åkandevej

Frederikssundsvej ved Elmelundevej

Brønshøj Torv

Frederikssundsvej ved Degnemose Allé

Bellahøj

Frederikssundsvej ved Hulgårdsvej

Frederikssundsvej ved Blytækkervej

Frederikssundsvej ved Frederiksborgvej

Frederikssundsvej ved Vibevej

Frederikssundsvej ved Hejrevej

Frederikssundsvej ved Nordre Fasanvej

Nørrebro Station

Hyltebro

Nørrebrogade ved Nørrebro Remise

Nørrebrogade ved Bragesgade

Nørrebrogade ved Stefansgade

Nørrebrogade ved Nørrebros Runddel

Nørrebros Runddel

Nørrebrogade ved Fyensgade

Nørrebrogade ved Sjællandsgade

Nørrebrogade ved Slotsgade

Nørrebrogade ved Elmegade

Nørrebrogade ved Ravnsborggade

Nørrebrogade ved Dosseringen

Dronning Louises Bro

Søtorvet

Frederiksborggade

Frederiksborggade ved Nørreport

Nørreport

Nørregade

Gammel Torv

Rådhusstræde

Vandkunsten

Frederiksholms Kanal

Vester Voldgade

Vester Voldgade ved Stormgade

Stormgade

H.C. Andersens Boulevard

Langebro

Amager Boulevard ved Thorshavnsgade

Amager Boulevard

Amager Boulevard ved Amagerbrogade

Amagerbrogade ved Amager Boulevard

Amagerbrogade

Holmbladsgade ved Skånegade

Skånegade

Holmbladsgade ved Halgreensgade

Holmbladsgade ved Østrigsgade

Østrigsgade ved Holmbladsgade

Østrigsgade

Backersvej ved Sixtusvej

Backersvej ved Marengovej

Backersvej ved Italiensvej

Sundby Remise

Backersvej ved Kretavej

Backersvej ved Formosavej

Formosavej



'Nej til bus'

Sidste dag på linje 5

Sporvognskavalkaden 23. april 1972

Skilte fra linje 5






Køreplan for linje 5 fra 1924. Køreplanen er venligst stillet til rådighed af Steen Esbensen.


Steen Esbensen oplyser, at det er søndags planen 4413, som var gældende for sommerplanen 1969. Egen samling.


Steen Esbensen oplyser, at det er hverdags planen 4610, som var gældende for vinterplanen 1969/70. Egen samling.


Køreplan fra 1965.



Så er det ved at være slut med sporvogne i København.


Kort tid efter sporvognsdriftens ophør blev skinnerne fjernet i Østrigsgade. Foto fra 1972 af Erik Rene Hansen.


Samme som ovenstående. Foto fra 1972 af Erik Rene Hansen.


En bus på linje 5 i Østrigsgade, mens sporvognsskinnerne fjernes. Foto fra 13. maj 1973 af Arne Unterschlak.



Under Besættelsen udsendte Københavns Sporveje til brug for de kørende personale en beskrivelse af linjerne og de nærliggende beskyttelsesrum og dækningsgrave i tilfælde af luftangreb. Oversigten giver et fint indtryk af linjen på tidspunktet med stoppesteder og sløjfer.

Til forsiden

Til sporvogne

Til toppen

Tilbage