Siden oprettet 25. august 2015 Siden opdateret 25. august 2015 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
Københavns SporvejeSporvejsentusiasten Torben Liebst fulgte med sit kamera arrangementet, der tog sin begyndelse i Allégade Remise. Her er det klargjorte vogntog trukket ud i remisegården i eftermiddagsmørket. Bivognen KS 1437 havde dog ikke lang tid igen, da den allerede om sommeren blev udrangeret og afbrændt. Der var til lejligheden fremstillet særlige frontskilte med firmanavnet SAS, som er en forkortelse af Scandinavian Airlines System, samt de danske, svenske og norske flag. Som sideskilt over vognkassen var malet skiltet Scandinavian med hvide bogstaver på blå baggrund. Vogntoget skulle trækkes af KS 190, som overlevede denne og flere andre ture og kan i dag ses på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Kigger man godt efter, kan man se et linje 9 skilt hænge i vinduet en anelse over personen til venstre i vognen. SAS-vogntoget holder klar i remisegården til klarmelding fra kontroltårnet og 'take off' kl. 19.15. For at de SAS-ansatte ikke skulle følge sig helt på udebane, var der hængt et skilt op med 'Fasten seat belt' i vognen, lige som der også hang firmaskilte med ordet Scandinavian i stedet for de sædvanlige sporvognsreklamer. Vogntoget er 'airbourne'. Den korteste del af ruten var fra Allégade Remise og ad den få hundrede meter korte strækning til Hotel Tre Falke på Falkoner Allé, hvor der var mellemlanding. Indtjekning og sikkerhedskontrol var hurtigt overstået, og turen kunne fortsætte mod endemålet ved Søpavillonen. Undervejs sørgede stewardesser for chokolade, cigarer og cigaretter. Samme som ovenstående. Så var det tid til returkørsel, og SAS vogntoget er blevet vendt. Bagved anes et vogntog på linje 2 i Rosenørns Allé. Her holder SAS-vogntoget stadig i Rosenørns Allé med linje 2 vogntoget helt fremme bag sig. Hjemkørslen gik videre ad det græsklædte areal i Gyldenløvesgade. Jarmers Plads passeres i farver. Den oprindelige plan for hjemturen med ETA (estimated time of arrival - forventet ankomsttid) kl. 20.15 var at vende i sløjfen ved P.G. Rams Allé, men en parkeret bil spærrede for denne mulighed. Den alternative løsning blev at vende i sløjfen ved Ålstrupvej, selv om det ville have været nemmere med det samme at dreje til venstre ved Gl. Kongevej ad Allégade og det korte stykke hen til remisen. En af de sporvejsfunktionærer, som deltog på særkørslen, var vognstyrer Erhard Ingemann Vestendal Nielsen (tv), tjenestenummer 507. Alle foto er taget af Torben Liebst. PS: Det kan i øvrigt undre, at vognen dagen inden og dagen efter særkørslen var skiltet som linje 1, mens den på selve dagen havde linje 9 skilte hængende. |
Til forsiden
Til sporvogne Til toppen Tilbage |