Siden oprettet 13. november 2008 Siden opdateret 21. december 2021 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
Københavns SporvejeEkstravogne blev sat ind for at betjene passagererne på de linjer, hvor der var stor tilstrømning, og Københavns Sporvejes køreplanskontor udarbejdede planerne. Disse ekstraplaner havde afgange på bestemte tider, i morgen- og aftenmyldretiden eller ved biograf- og teaterafslutninger. Passagererne blev billetteret som normalt. Disse ekstravogne kørte ikke altid hele linjen igennem, men vendte på bestemte steder for så at returnere og slutteligt køre i remise. Derfor kunne man se en linje 16 skiltet "Nørrebro Remise" osv. En anden type var ekstravogne optaget i publikumskøreplanerne, såsom linie 16 på strækningen Enghave Plads-Vestre Kirkegård, som var beskiltet "Ekstra", eller linje 19x som havde som havde egen linje og svingskilte. Andre former for ekstravogne kunne sættes i rute, hvor der var store begivenheder, fodboldkampe i Idrætsparken (linie 1-3-6-9-14-15) eller sportsstævner i KB-hallen (linie 1-14). Der findes mange varianter, men fælles for disse ekstravogne var, at der var overordnede sporvejsfunktionærer til stede for at dirigere trafikken og fylde vognene. Den sidste form for ekstravogne var dem, der kørte på bestilling, også kaldet særtog (skolebørn til Zoo, Tivoli, Hovedbanegården mm.) og på disse ekstratog var der en overordnet med, da der ikke blev billetteret. Når der kørte ekstravogne som særtog, kunne "almindelige" passagerer ikke stige på. Det samme gjaldt ture arrangeret af Sporvejshistorisk Selskab, hvor der ikke altid var den rigtige skiltning, ved nedlæggelser af linjer osv. Endelig kunne der bestilles vogne til bryllupper, fødselsdage og andre private arrangementer. På København Sporvejes vogne sad ekstraskiltet i front under forlygten med skriften EKSTRA, men på NESAs vogne stod der EXTRA. Når der kørte ekstravogne som særtog, var der på de indvendige sideskilte teksten "reserveret", så de almindelige passagerer ikke kom op i særtoget. Nedenfor er samlet lidt materiale om ekstravogne. Buskørsel 'Paris i København' 9. november 1945 Irmas kaffevogne MOROP-kongres i 1959 Ulandsindsamling 25. marts 1962 Frokost i linje 16 13. oktober 1964 Udflugt med SHS 20. juni 1965 Udflugt med SHS 12. september 1965 SAS chartrede en sporvogn 1. februar 1966 Norske uge 17. til 22. oktober 1966 Tulipanvognen 30. april 1967 Lykkelottovognen 30. september 1967 Hospitalstjenesten Diverse ekstravogne Ekstravogn på linje 6 på Rådhuspladsen. Udateret foto fra Tommy Jørgensens arkiv. |
Til forsiden
Til toppen Tilbage |