Siden oprettet 27. februar 2003 Siden opdateret 24. juli 2021 Til forsiden Til sporvogne |
Nørrebroes SporvejsselskabNørrebroes Sporvejsselskab begyndte driften den 6. december 1867, og blev dermed Københavns 2. sporvejsselskab. Gennem årene lykkedes det selskabet under ledelse af Carl Wilhelm Wolfhagen stort set hvert år at opnå overskud til aktionærerne. For at imødegå konkurrencen fra de andre sporvejsselskaber var der en række planer om nye ruter, som dog aldrig blev til noget. Selskabet ejede ikke selv sine heste, men lejede dem hos forskellige vognmænd. Nørrebroes Sporvejsselskab blev også det første selskab til at overgå til elektrisk drift i 1897 med dannelsen af det nye selskab Nørrebros Elektriske Sporvej. Direktør Carl Wilhelm Wolfhagen boede fra 1860 til sin død i 1901 i villaen på Nørrebrogade 76 på hjørnet ved Meinungsgade. Fra vinduerne kunne han holde øje med sporvejsdriften, da skinnerne lå lige ud for hans hus. Villaen blev efter hans død revet ned, og på grunden opførtes i 1903 den nuværende bygning. Foto fra 1890 fra Det kgl. Bibliotek. |
Til forsiden
Til toppen Tilbage |