Siden
oprettet
25. maj 2015


Siden
opdateret
19. september 2016

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

NESA

Herunder er der fotografier af personale fra NESA. Kan du bidrage med oplysninger om personerne, lokaliteten eller tidspunktet, må du meget gerne kontakte mig. Brug evt. billedets nummer som reference. Og på forhånd tak.

Foto 1: Trafikmester ved NESA Anders P. Frederiksen. Hans oldebarn Pernille Olsson har nogle få oplysninger om ham, og hun vil gerne vide mere.
Anders P. Frederiksen, født 4. oktober 1889, blev ansat ved NESA, hvor han var sporvejsfunktionær indtil 1931, hvor han blev trafikmesterassistent og året efter i 1940 forfremmet til trafikmester.
I en periode var han også formand for Sporvejs- og Omnibusfunktionærernes Organisation af 1917 i Nordsjællands Afdeling. Han havde også andre tillidshverv, idet han på et tidspunkt sad i bestyrelsen for Strandvejs Gasværket og vist nok også i kommunalbestyrelsen i Gentofte (som måske eneste socialdemokrat).

Foto 2: Trafikmester ved NESA Anders P. Frederiksen i civil. Skriv endelig hvis du har yderligere oplysninger.

Per Kühl Olsen har skrevet følgende til Pernille Olsson: Jeg har modtaget din henvendelse fra formanden for Sporvejshistorisk Selskab. Årsagen til det er, at jeg er tidl. NESA ansat også i Trafikafdelingen og har således noget kendskab til denne.
Da NESAs Trafikafdeling overgik til HT pr. 1.10.1974, blev de tilbageblevende generalieblade brændt på Vestforbrænding. Jeg kunne ikke engang få min farfars generalieblad, selv om han var pensioneret i 1956.
Der er altså ikke noget at hente her.
I en gammel uautoriseret ansættelsesprokol ses at:
Funktionær No. 57 A. Frederiksen født 4.10.1889, ansat 20.4.1915
Funktionær No. 57 er overstreget og ovenover står der Trafikmesterassistent, men ingen dato
I Sporvejs- og Omnibusfunktionærernes Organisation, Nordsjællands Afdelings festskrift fra 1942 ses at:
Natten mellem den 27. og 28. november 1917 afholdtes sidste halvårlige Generalforsamling i Sporvejsforeningen NESA af 1916. Foreningen ændrede navn til Sporvejs- og Omnibusfunktionærernes Organisation, Nordsjællands Afdeling af 1917.
På denne generalforsamling blev A. Frederiksen valgt som formand.
På Afdelingens Generalforsamling den 22. Februar 1921 ønskede A. Frederiksen ikke Genvalg. Grunden hertil maa for en stor del søges deri, at nogle Kolleger havde saborteret 8 Timers Dagen ved at køre 2 Hold på samme dag.
Trods flere forsøg på at få A. Frederiksen til at skifte mening fastholdt han sin beslutning.
I festskriftet er der et billede af ham.
Det er, hvad jeg umiddelbart kan finde, men jeg skal nok se, om jeg kan finde noget mere f. eks. i NESAs medarbejderblad Kontakten.
Med venlig hilsen
Per Kühl Olsen

Foto 3: Kasketemblem tilhørende trolleybuschauffør ved NESA Holger Jørgen Svensson, tjenestenummer 127. Men hans søn Stig Svensson kan fortælle følgende: Far blev kaldt Jønsson, og han kørte mest med trolleyvogn på ruten Søborg-Strandvejen-Femvejen-Lyngbyvej-Callisensvej hvor jeg har et “bæger” med hans linje nr 26 og 27 på. Der står også Holger 6406, men det er jeg ikke klar over, hvad det står for.

Min far cyklede til Emdrup, hvor der var en kantine, og hvor der blev spillet kort til den store medajle. Kan huske når far kom hjem til Lyngby ved 1-tiden, og mor var klar med sildemad og rejemad og ikke mindst en eller to kolde Tuborg. Der lå vi søskende og lyttede, men der var ikke noget med at stå op dengang, vi var fem i en toværelses lejlighed, ligesom alle de andre som boede i Lejerbo, Lyngby hovedgade 95. Her kørte jo linje 23 ned og vendte ved Lyngby Kirke, og den lange tur var, når den vendte ved Skovbrynet i Sorgenfri.

Vi havde vinduer ud til Lyngby Hovedgade dengang, og stoppestedet var foran stuevinduet, så vi børn brugte mange timer på at se, når trolleyvognene kom og skulle sætte folk af og nye stod på. Jeg kan også huske, at jeg fik lov til at trykke på knappen, så dørene gik op foran hos chafføren, det var nemig en af disse med fast konduktør på vognen, som sad i den bageste del af vognen. Det var, når vi var i Lyngby Bio på Jernbanevej, og far sagde, vi kunne tage trolleybussen hjem med linje 23.Det var stort at få lov til det

Min far var i NESA i 40 år, inden han gik på pension.

I bogen NESA 1 er der på side 142 et foto af den sidste trolleyvogn kørt i remise 16. oktober 1971. Med 95% sikkerhed er det min lillesøster Iben, der står og kikker på vognen, og min far der står inde bag ruden med sin karakteristiske stilling med hånden i siden og hælder lidt til højre. Men det er ikke 100% sikkert, det er Holger, men lillesøster Iben skulle jo med far hjem, så det er ikke helt skudt forbi. Foto fra 16. oktober 1971 af Torben Liebst.

Det er da utroligt, det billed har jeg ikke set før, men jeg meget sikker på, at det er min far, som sidder ved ratet. Det var min fars måde at sidde på med hånden ved kinden/munden, og far havde også denne frisure og den høje pande. Foto fra 16. oktober 1971 af Torben Liebst.

Per Kühl Olsen kan supplere med følgende: NS 127 Holger Jørgen Svensson også kaldet Fortun-Holger begyndte som sæsonmand 25.11.1940, og tjenestenummeret NS 127 fik han ved fastansættelsen 1. juni 1943. (Nummeret var i brug i 1940).

Holger Jørgen Svenssons omskifternøgle. På bagsiden er indhugget tjenestenummeret 127.

Holger Jørgen Svenssons billettang.

Holger Jørgen Svenssons møntveksler.
Til forsiden

Til toppen

Tilbage