Siden oprettet 28. oktober 2009 Siden opdateret 5. januar 2023 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
Københavns SporvejeKS 1501-1583
I forbindelse med byggeriet af motorvognene 501-618 besluttede Københavns Sporveje at bygge en serie tilsvarende bivogne. Den første blev bygget på Hovedværkstedet, mens 1502-1531 byggedes på vognfabrikken Scandia i Randers. Herefter tog Hovedværkstedet over og byggede resten. De sidste leveredes først i 1941. Serien var de første bivogne med bogier. I 1950'erne ombyggedes bivognene til at køre med fastkonduktør ved at tilføje en ekstra indgang i bagenden. Bivognene kørte helt frem til sporvejsdriftens ophør i 1972, hvorefter de brændtes af på skrotpladsen ved Pumpehusvej. Dog bevaredes fem bivogne, KS 1531, KS 1552, KS 1572, KS 1578 og KS 1582. En del af vognkassen på KS 1574 er bevaret som udstillingsgenstand i Nørrebrohallen, som tidligere husede Nørrebro remise. Hvis linket ikke er aktivt, skyldes det manglende billeder af vognen. Byggeri af bivogne på vognfabrikken Scandia. De forreste bogier er en leverance til sovevogne til jernbanerne i Thailand. Nikolaj kirketårn står skarpt, mens bivognen i fart er ude af fokus. Alligevel et interessant amatørbillede fra 1933. Interiør af en bivogn. Udateret foto af Erik Rene Hansen. Næsten alle bivognene i denne vognserie blev kørt til Pumpehusvej og skrottet. Udateret foto af Torben Liebst. Instruktionstavle for kontakterne i bivognene 1501-83. Egen samling. |
Til forsiden
Til toppen Tilbage |