Siden oprettet 11. maj 2009 Siden opdateret 31. marts 2016 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
Københavns SporvejeTrolleybuslinje 12 startede 21. maj 1938 i samarbejde med NESA på ruten fra Nørreport til Lyngby. Allerede året efter, 19. juni 1939, blev den forlænget til Frilandsmuseet. Farven var sort skrift med hvid kontur på grøn bund. På grund af mangel på gummi til dæk under Besættelsen blev linjen afkortet 29. maj 1942 til Lyngby Port, og fra 1944 blev linjen i perioder helt eller delvist indstillet.
Prøvekørsel ved endestationen i Lyngby
(ikke med på kortet) Lyngbyvej ved Brogårdsvej (ikke med på kortet) Lyngbyvej ved Ved Bommen (ikke med på kortet) Nørreport 1945-1963 5. november 1945 blev driften genoptaget nu som trolleybuslinje 23. Få dage efter forlængedes linjen til Lyngby kirke, og fra 1. maj 1946 kørtes til Sorgenfri. Farven var nu sort skrift på hvid bund. 15. oktober 1963 blev trolleybusdriften indstillet, og linjen herefter kørt med enmandsbetjente busser.
Sorgenfri
(ikke med på kortet) Lyngby Kirke (ikke med på kortet) Lyngby Hovedgade (ikke med på kortet) Kildegårds Plads (ikke med på kortet) Hans Knudsens Plads Lyngbyvej ved Haraldsgade Vibenshus Runddel Nørre Allé Fredrik Bajers Plads Fredensbro Sølvgade Georg Brandes Plads Nørreport Skilte fra linje 23 Passagerne skulle huske at købe korrekte billetter, hvis de passerede takstgrænsen. Skilt fra trolleybus. 1963-1975 Linje 23 fortsætter som almindelig buslinje indtil 20. april 1975, hvor den nedlægges.
Lyngby station
Lyngby Hovedgade Lyngbyvej ved Tuborgvej Hans Knudsens Plads Nørre Allé Sølvgade Nørreport Diverse køreplaner for linje 23. Eksempler fra egen samling. Under Besættelsen udsendte Københavns Sporveje til brug for de kørende personale en beskrivelse af linjerne og de nærliggende beskyttelsesrum og dækningsgrave i tilfælde af luftangreb. Oversigten giver et fint indtryk af linjen på tidspunktet med stoppesteder og sløjfer. |
Til forsiden
Til sporvogne Til toppen Tilbage |