Siden
oprettet
22. maj 2023


Siden
opdateret
22. maj 2023

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje




Efter krigens ophør opstod der i flere tilfælde mangel på energi, og derfor blev sporvognskørslen allerede indstillet fra kl. 22.30 med sidste vogn over Rådhuspladsen. Natlinjerne fra før krigen var endnu ikke genoptaget. Det skete først i 1952.

Da DSB fik gang i lyntogskørslen igen, var der et særligt behov for at kunne transportere de rejsende videre fra Hovedbanegården og rundt i byen. Derfor oprettede Københavns Sporveje fire "lyntogslinjer". De to gik fra Bernstorffsgade til henholdsvis Sundbyvester Plads og Husum ad linje 2s rute. Den tredje afgik fra Frihedsstøtten og fulgte linje 5s rute over Nørreport til Husum.

Den fjerde og sidste "lyntogslinje" havde en helt ny linjeførsel fra Frihedsstøtten, Trommesalen, Gammel Kongevej, Falkoner Allé, Jagtvej, Lyngbyvej til Lyngbyvejens Station (nuværende Ryparken Station). Denne linje var så anderledes, at der blev fremstillet særlige frontskilte.

Senere tilføjedes to linjer mere. Se nedenfor.

"Lyntogslinjerne" kørte fra 12. oktober 1945 til og med 30. april 1946 og igen fra 2. december 1946 til 26. januar 1947.


Politikens omtale af "lyntogslinjerne" 12. oktober 1945.


Der kendes indtil videre kun dette foto af den særlige "lyntogslinje" i drift med frontskilte med tekst.


Københavns Sporvejes vinterkøreplan der omtaler den første periode med "lyntogslinjerne". Udsnit af køreplan venligst stillet til rådighed af Steen Esbensen.


Opslag fra Københavns Sporveje, der orienterer om "lyntogskørslen". Bemærk at linjerne nu er blevet udvidet til også at omfatte Søborg og Sydhavnen. Opslag venligst stillet til rådighed af Steen Esbensen.




I bogen "Hvor kørte de..?" af John Lundgren, udgivet 1983 af Reproteknisk Fagskole, vises dette foto af den særlige "lyntogsskiltning". Det er forfatteren selv som vognstyrer i Lundingvognen, der er skiltet om. Men det er altså et langt senere og optillet foto.
Til forsiden

Til toppen

Tilbage