Siden oprettet 26. februar 2008 Siden opdateret 6. december 2023 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
Københavns Sporveje1911-1915 Efter Københavns Sporvejes overtagelse af De kjøbenhavnske Sporveje fortsatte linje 7 uændret i en kortere årrække, hvor endestationen ved Kongens Nytorv blev ændret, så vognene kørte i en sløjfe fra Gothersgade ad Christian Xs Gade, Ny Østergade, Hovedvagtsgade via Kongens Nytorv og tilbage ad Gothersgade. Desuden var linjen også ændret ved Nørrevold i den periode, hvor Boulevardbanen blev anlagt. 1915-1930 Herefter kørte linje 7 uændret, indtil den i 1930 blev forlænget til Nørrebro Station 1930-1971 Fra 16. oktober 1953 blev linje 7 forlænget til Degnemose Allé i Brønshøj. Dog var der perioder, hvor hver anden vogn på hverdage kun kørte til Nørrebro station, primært i formiddagstimerne. Fra 1. november 1954 kom forlængelsen til Brønshøj Torv i eftermiddagsmyldretiden, og fra 1. november 1965 kørte der også myldretidsvogne helt til Husum. 17. oktober 1965 blev Bellahøj-sløjfen nedlagt, og alle vogne blev afkortet til Nørrebro station, dog med undtagelse af myldretidsvognene til Husum.
Husum Torv
Brønshøj Torv Frederikssundsvej ved Degnemose Allé Degnemose Allé Frederikssundsvej ved Hyrdevangen Bellahøj Frederikssundsvej ved Glasvej Frederikssundsvej ved Nordre Fasanvej Nørrebro Station Nørrebrogade ved Nørrebro station Folmer Bendtsens Plads Hyltebro Nørrebrogade ved Hyltebro Nørrebrogade ved Nørrebro remise Nørrebrogade ved Bragesgade Nørrebrogade ved Stefansgade Nørrebros Runddel Nørrebrogade ved Kapelvej Nørrebrogade ved Dosseringen Dronning Louises Bro Søtorvet Frederiksborggade Nørreport Gothersgade ved Nørreport Gothersgade ved Rosenborggade Gothersgade ved KS' hovedkontor Gothersgade ved Borgergade Chr. IXs Gade Ny Østergade Hovedvagtsgade Kongens Nytorv Rådhuspladsen Prøvevogn på linje 7 Skilte fra linje 7 Der arbejdes med koblingen på et linje 7 vogntog på Nørrebrogade. Udateret foto fra Tommy Jørgensens arkiv. Sommerkøreplanen fra 1965. Vinterkøreplanen fra 1965, hvorefter der kørte myldretidsvogne helt til Husum. Og så var det slut med sporvogne på linje 7. Papskilt fra egen samling. Under Besættelsen udsendte Københavns Sporveje til brug for de kørende personale en beskrivelse af linjerne og de nærliggende beskyttelsesrum og dækningsgrave i tilfælde af luftangreb. Oversigten giver et fint indtryk af linjen på tidspunktet med stoppesteder og sløjfer. |
Til forsiden
Til sporvogne Til toppen Tilbage |