Siden
oprettet
4. februar 2009


Siden
opdateret
4. oktober 2016

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje

1911-1919
Efter Københavns Sporvejes overtagelse af De kjøbenhavnske Sporveje fortsatte linje 4 uændret, dog blev den sydlige endestation flyttet 4. august 1918 fra Rådhuspladsen til Bernstorffsgade ud for Hovedbanegården, som var taget i brug i 1911.

Også farverne var uændrede med grøn skrift på hvid bund.







1919-1955
1. oktober 1920 blev den sydlige del af linje 4 forlænget over Langebro til Sundby remise (ikke med på kortet), men allerede 16. juni 1924 blev den igen afkortet til Thorshavnsgade på Islands Brygge.

I den ordlige ende afkortedes linje 4 samtidig til Trianglen, men igen 1. oktober 1928 forlængedes den til Svanemøllen og i 1931 helt til Hellerup (ikke med på kortet). 1. juli 1934 afkortedes den igen til Svanemøllen.

1. oktober 1933 forlængedes den sydlige ende på Islands Brygge til Isafjordsgade og i 1949 til Halfdansgade.

Sidste ændring skete i 1954, da den afkortedes til Ved Glyptoteket, og året efter 1. maj 1955 blev den omstillet til busdrift.



Svanemøllen

Trianglen

Lille Triangel

Øster Farimagsgade

Vester Farimagsgade

Hammerichsgade

Bernstorffsgade

Langebro

Amager Boulevard

Isafjordsgade

Halfdansgade



Skilte fra linje 4





Smede og maskinarbejdere ved Københavns Sporveje foran en Lundingvogn skiltet som linje 4. Billedet er taget i Hovedværkstedets gård. Udateret foto.


For- og bagside af brochure fra Københavns Sporveje, som fortæller om ændringen på linje 4 som følge af arbejdet på den nye Langebro.


Brochure udsendt af Københavns Sporveje i forbindelse med linje 4s omstilling til busdrift.



Under Besættelsen udsendte Københavns Sporveje til brug for de kørende personale en beskrivelse af linjerne og de nærliggende beskyttelsesrum og dækningsgrave i tilfælde af luftangreb. Oversigten giver et fint indtryk af linjen på tidspunktet med stoppesteder og sløjfer.

Til forsiden

Til sporvogne

Til toppen

Tilbage