Siden oprettet 19. oktober 2008 Siden opdateret 29. februar 2020 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
Københavns SporvejeLinje 20 åbnedes 1. december 1927. Ruten gik fra Nørrebro Station, hvor der var sløjfekørsel ad Ørnevej og Svanevej, via Nordre og Søndre Fasanvej til Valby Station, hvor der var sløjfekørsel ad Rughavevej og Mellemtoftevej. Den 30. november 1930 forlængedes den søndre del af linjen til Toftegårds Plads, og herefter var ruten uændret indtil den 10. februar 1958, hvor sporvognslinjen lukkedes og erstattedes af buslinje 39.
Svanevej
Frederikssundsvej Nordre Fasanvej ved Hillerødgade Nordre Fasanvej ved Borups Allé Nordre Fasanvej ved Godthåbsvej Nordre Fasanvej ved Nyelandsvej Nordre Fasanvej ved Howitzvej Nordre Fasanvej ved Smallegade Søndre Fasanvej ved Frederiksvej Søndre Fasanvej ved Roskildevej Søndre Fasanvej ved Magnoliavej Valby Langgade (Remisekørsel) Søndre Fasanvej ved Valby Langgade Toftegårds Allé ved Rughavevej Valby Station Toftegårds Plads Forsøg med enmandsbetjening på linje 20 Sidste sporvognsdag på linje 20 Skilte fra linje 20 Stoppested på linje 20 på Søndre Fasanvej. Bemærk øverst det gamle skilt 'Fast stoppested' fra FSEAs tid - altså fra før 1919. Øverste teaterplakat er fra Riddersalens forestilling fra 1957 'Kalk-Haven'. Midterste plakat er fra Folketeatret, som flere gange har opsat 'Den politiske kandestøber', men også her er den fra 1957 med Oswald Helmuth og Ove Sprogøe i hovedrollerne. Nederste plakat er fra Allé Scenen, hvor bl.a. Ebbe Rode og Helle Virkner medvirkede i 'Pigen ovenpaa'. Foto fra 1957 af Torben Liebst. Linje 20 var stationeret i Valby Remise. Udateret foto fra Tommy Jørgensens arkiv. Mandag den 10. februar 1958 kørte linje 20 for sidste gang som sporvogn. Om eftermiddagen skiftedes over til busser, der fik den nye linje 39. Sidste dag med linje 20. Foto fra Toftegårds Plads fra Stig Prehns arkiv. Model af linje 20 vogntog fra Modeltrafik i begyndelsen af 1950erne. Under Besættelsen udsendte Københavns Sporveje til brug for de kørende personale en beskrivelse af linjerne og de nærliggende beskyttelsesrum og dækningsgrave i tilfælde af luftangreb. Oversigten giver et fint indtryk af linjen på tidspunktet med stoppesteder og sløjfer. |
Til forsiden
Til sporvogne Til toppen Tilbage |