Siden
oprettet
1. februar 2008


Siden
opdateret
8. oktober 2017

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje



Linje 2 Vesterbrogade Vesterbrogade Rådhuspladsen Vesterbrogade Torvegade Torvegade Vester Voldgade Amagerbrogade Vindebrogade

1911-1919
Efter Københavns Sporvejes overtagelse af De kjøbenhavnske Sporveje fortsatte linje 2 uændret i en kortere årrække.



Valby

Vesterbrogade ved Slotskroen

Vesterbrogade ved Enghavevej/Kingosgade

Vesterbrogade ved Axeltorv

Rådhuspladsen

Vester Voldgade

Vindebrogade

Torvegade ved Christianshavns Kanal

Torvegade ved Christianshavns Vold

Amagerbrogade ved Kløvermarksvej



Linje 2 Knippelsbro Rådhuspladsen

1919-1929
Efter indlemmelsen af Frederiksberg Sporvejs- og Elektricitets Aktieselskab i Københavns Sporveje blev den vestre del af linjen flyttet, så den nu dækkede det nordlige ben af den tidligere frederiksbergske Hovedlinje. I denne periode skete der små ændringer, f.eks. flyttede linjen fra Åboulevarden til Rosenørns AllÚ samt forlængedes ad Godthåbsvej til Hulgårdsvej.

Rosenørns AllÚ

Rådhuspladsen

Knippelsbro

Torvegade ved Christianshavns Kanal

Torvegade ved Christianshavns Torv



Linje 2 Stormbroen Brogade Christianshavns Torv Brønshøjvej Brønshøj Torv Primulavej Godthåbsvej ved Roxy Godthåbsvej ved Grøndal Station Godthåbsvej ved Hillerødgade Godthåbsvej ud for Tesdorphsvej Amagerbrogade ved Tyrolsgade Christiansborg Sundbyvester Plads Rolighedsvej Stormgade Langebro Rosenørns AllÚ Gyldenløvesgade Rådhuspladsen Torvegade ved Ravelinen Gaunøvej Rosenørns AllÚ ved Radiohuset

1929-1969
I 1929 forlængedes linjen til Brønshøj Torv, og dette forløb ændredes ikke indtil 19. oktober 1969, hvor sporvognene kørte for sidste gang på linjen.



Brønshøj Torv

Brønshøjvej

Gaunøvej

Annebergvej

Primulavej

Godthåbsvej ved Hillerødgade

Godthåbsvej ved Frederiksgårds AllÚ

Godthåbsvej ved Vendsysselvej

Godthåbsvej ved Godthåbsvej Station

Godthåbsvej ud for Tesdorphsvej

Godthåbsvej ved Nordre Fasanvej

Holger Danskesvej

Godthåbsvej ved Roxy

Godthåbsvej ved Falkoner AllÚ

Rolighedsvej

Rosenørns AllÚ ved H.C. Ørstedsvej

Rosenørns AllÚ ved Radiohuset

Rosenørns AllÚ ved Åboulevarden

Gyldenløvesgade ved Søpavillonen

Gyldenløvesgade ved Farimagsgaderne

H.C. Andersens Boulevard ved Jarmers Plads

Studiestræde

Rådhuspladsen

H.C. Andersens Boulevard ved Rådhuset

H.C. Andersens Boulevard ved Stormgade

Stormgade

Stormbroen

Vindebrogade

Christiansborg

Holmens Bro

Børsgade

Knippelsbro

Langebro

Brogade

Christianshavns Torv

Torvegade ved Ravelinen

Amagerbrogade ved Uplandsgade

Amagerbrogade ved Holmbladsgade

Amagerbrogade ved Brigadevej

Amagerbrogade ved Tingvej

Amagerbrogade ved Tyrolsgade

Amagerbrogade ved Tycho Brahes AllÚ

Amagerbrogade ved Oxford AllÚ

Amagerbrogade ved Sundby remise

Amagerbrogade ved Sundbyvester Plads

Sundbyvester Plads




Prøvevogn på linje 2




Sidste sporvogn på linje 2



Kavalkade på linje 2



Skilte fra linje 2



Køreplan fra 1965.




Opstilling foran Nørrebro remise med forskellige vogntyper, der har befaret linje 2. Foto fra 1965 af Steen Reimann.


Samme som ovenstående.


En såkaldt spordesse - en kvindelig konduktør - prøver at vende stangen inden indkørsel i remisen. Foto fra 1961 af John Dittrich-Johansen.


Lundingvogntog sættes i trafik fra Sundby remise. Foto fra februar 1969 af Kurt G. Rasmussen.


Et linje 2 vogntog på afveje i Frederiksborggade ud for Nansensgade under remise-kørsel fra Sundby remise ad linje 5s rute gennem byen til Nørrebro remise. Foto fra 1969 af P.J. Carr.


To ledvogne mødes på linje 2. Udateret foto.


Sporene efter bl.a. linje 2 fjernes i Torvegade. Foto fra ca. 1977 af Peter Andersen.




Model af linje 2 vogntog fra Modeltrafik i begyndelsen af 1950erne.



Under Besættelsen udsendte Københavns Sporveje til brug for de kørende personale en beskrivelse af linjerne og de nærliggende beskyttelsesrum og dækningsgrave i tilfælde af luftangreb. Oversigten giver et fint indtryk af linjen på tidspunktet med stoppesteder og sløjfer.

Til forsiden

Til sporvogne

Til toppen

Tilbage