Siden
oprettet
30. marts 2009


Siden
opdateret
10. oktober 2017

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje

1921-1927
Linje 19 blev oprettet 1. februar 1921 med en rute fra Valby ad Valby Langgade, Pile AllÚ, Vesterbrogade over Rådhuspladsen videre ad Stormgade og Vindebrogade over Knippelsbro ad Torvegade til sløjfen ved Skt. Annæ Gade.

1. december samme år blev den vestlige del forlænget til Roskildevej ved Ålholmvej, og 1. marts 1923 forlængedes den anden ende til sløjfen ved Aladin-kvarteret.

Allerede 27. juli 1927 blev linje 19 nedlagt.

Linje 19s farver var sort skrift på hvid bund.



Ålholmvej

Vesterbrogade ved Frihedsstøtten




1943-1964
Linje 19 genopstod i en helt ny udgave fra 7. december 1943. Ruten gik fra sløjfen ved Bispebjerg ad Frederiksborgvej, Frederikssundsvej, Nordre Fasanvej over Bispeengen til Borups AllÚ, Rantzausgade, Åboulevarden, Gyldenløvesgade over Rådhuspladsen ad Stormgade, Vester Voldgade, Langebro, Amager Boulevard, Holmbladsgade og Østrigsgade til en sløjfe ved Øresundsvej.

Den nordlige del blev kortvarigt forlænget til Emdrupvej i perioden 5. maj 1947 - 14. maj 1949.

1. november 1964 overgik linje 19 til busdrift.

Linje 19s farver var sort skrift på hvid bund.



Bispebjerg

Frederiksborgvej

Frederiksborgvej ved Tomsgårdsvej/Tuborgvej

Svanevej

Nordre Fasanvej

Bispeengen

Rantzausgade ved Jagtvej

Åboulevarden ved Blågårdsgade

Åboulevarden ved Tømrergade

Åboulevarden ved Rosenørns AllÚ

Rådhuspladsen

Ny Kongensgade

H.C. Andersens Boulevard

Langebro

Amager Boulevard ud for Statens Serum Institut

Amager Boulevard ved Under Elmene

Amager Boulevard ved Amagerbrogade

Amagerbrogade ved Holmbladsgade

Holmbladsgade ved Nordlandsgade

Holmbladsgade ved Lyneborggade

Østrigsgade

Øresundsvej



Skilte fra linje 19





To motorvogne på linje 19 ved Nørrebro Remise. Udateret foto.


Motorvogn på linje 19 foran Sundby remise på en flagdag. Udateret foto fra Omstigningsklubbens arkiv.


Sang skrevet i anledning af sporvognsdriftens ophør på linje 19. Ukendt forfatter.


Sommerkøreplan fra 1965 efter overgangen til busdrift.


Til forsiden

Til sporvogne

Til toppen

Tilbage