Siden
oprettet
10. januar 2016


Siden
opdateret
23. december 2016

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje



Allerede kort efter sin begyndelse i 1906 indledte Falcks Redningskorps et samarbejde med sporvejene. Det gjaldt hjælp ved afsporinger, uheld og ulykker, hvor sporvejenes egne specialkøretøjer ikke kunne klare opgaverne, eller hvor assistancen skulle går hurtigt, så sporvejsdriften ikke blev unødigt forhindret.

Det er uklart hvilket materiel, Falck brugte i de første mange år, men siden blev særlige køretøjer udstyret til opgaverne - i daglig tale kaldet Sporvognskranen. Den var stationeret på Falck-stationen i Tietgensgade, og efter dennnes lukning på Station V, som lå i det nuværende Falckhus i Bernstorffsgade.

Over tiden var det forskellige kranvogne, som var sporvognskran. Vogn 17 British Bedford, som havde store jernskærme, hvor der kunne være placeret betonklodser som modvægt. Vogn 20 - også en Bedford OLB - var udstyret med en dobbeltkran med to spil. Herefter var der tre kranvogne af typen Thames Trader med vognnumrene 189, 249 og ???. I den sidste tid med sporvognsdrift stillede Falck ofte med en tung Scania bjærgningsvogn.

Torben Høyer Hansen blev ansat hos Falck i 1960, hvor han arbejdede gennem flere perioder afløst af år som buschauffør hos HT. Han fortæller, at sporvognskranen ofte blev kaldt ud for at fjerne ulovligt parkerede biler især i de snævre gader ved linje 7s sløjfekørsel ad Ny Østergade, Hovedvagtsstræde, Kgs. Nytorv og Gothersgade. Han oplyser videre, at sporvognskranen altid holdt i den højre port både i Tietgensgade og i Falckhuset. Til afsporinger medbragte sporvognskranen store donkrafte, som kunne løfte sporvognen, hvorefter den blev gelejdet på plads over sporet.

Udover hjælp ved ulovlige parkeringer, afsporinger og uheld kørte Falck også for Københavns Sporveje, når f.eks. udrangerede vogne skulle opstilles ved en børnehave eller lignende.

Vogn 17 British Bedford assisterer ved en afsporet linje 16. Udateret foto fra Torben Høyer Hansens arkiv.

Igen vogn 17 sammen med en linje 9. Udateret foto fra Torben Høyer Hansens arkiv.

Vogn 20 Bedford OLB på arbejde i Prinsessegade. Udateret foto fra Torben Høyer Hansens arkiv.

Igen vogn 20 på opgave.

Vogn 20 assisterer en saltvogn på Kongens Nytorv. Udateret foto fra Torben Høyer Hansens arkiv.

Vogn 20s dobbeltkran med de to spil ses her på et hestearbejde. Udateret foto fra Torben Høyer Hansens arkiv.

Vogn 1-01 6189 Thames Trader kranvogn i Falckhuset. Bagest holder 1-01 6152 en nyere Thames Trader kranvogn. Tak til Peter Berg for oplysninger. Udateret foto fra Torben Høyer Hansens arkiv.

Vogn 1-01 6249 sporvognskranen også en Thames Trader, med udstyr til sporvogns uheld på opgave ved linje 5s endestation på Formosavej. Tak til Peter Berg for oplysninger. Udateret foto af Torben Liebst.

Vogn 1-01 6249 assisterer en fastkørt saltvogn KS 322 på Kretavej. Foto fra 1968 af Torben Liebst.

Igen vogn 1-01 6249 ved samme episode. Tak til Peter Berg for oplysninger. Udateret foto fra Tommy Jørgensens arkiv.

Vogn 1-01 6249 i Falckhuset. Tak til Peter Berg for oplysninger. Udateret foto af Torben Liebst.

Samme som ovenstående. Udateret foto af Torben Liebst.

Vogn 1-01 6249 på Enghave Plads. Tak til Peter Berg for oplysninger. Udateret foto af Torben Liebst.

Endnu en Thames Trader sporvognskran på Enghave Plads. Udateret foto af Torben Liebst.

Scania bjærgningsvogn tilkaldt til Østrigsgade. Udateret foto fra Torben Høyer Hansens arkiv.

REO kranvogn fra Falck i Sundby kører KS 1328 til Baggersmindelejren i Dragør, hvor den blev opstillet som institutionsvogn. Foto fra slutningen af juni 1966 af Torben Liebst.

Vogn 1-01 6249 blev tilkaldt til Toftegårds Allé ved Toftegårds Plads, hvor en nedbrudt lastvogn blokerede sporet for bl.a. linje 10. Tak til Peter Berg for oplysninger. Foto fra efteråret 1968 af Torben Liebst.

Scania under en afsporing på Amagerbrogade. Foto fra 1970 af Torben Liebst.

Også vogn 1-01 6249 Thames Trader var kaldt ud til opgaven. Tak til Peter Berg for oplysninger. Foto fra 1970 af Torben Liebst.

Begge redningskøretøjer i gang. Foto fra 1970 af Torben Liebst.
Til forsiden

Til toppen

Tilbage