Siden
oprettet
23. januar 2009


Siden
opdateret
10. oktober 2017

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje

1934-1974
Buslinje 21 åbnedes den 29. august 1934 på strækningen fra Strandvejen i Hellerup ad Tuborgvej, Tomsgårdsvej, Hulgårdsvej, Grøndalsparkvej, Vigerslevvej og Vigerslev AllÚ til Toftegårds Plads.

Linjen starter med enmandsbetjente busser, men der indsættes dog tomandsbetjente ved ekstrakørsel.

I en periode fra slutningen af Anden Verdenskrig frem til 29. juni 1947 er buslinje 21 kortet af til kun at køre mellem Roskildevej og Toftegårds Plads.

Eneste ændring af buslinje 21 sker fra 19. oktober 1969, hvor kørslen i den sydlige del på Lykkebovej ophører. Ellers fortsætter buslinje 21 uændret ind i HT.



Hellerup

Tuborgvej ved Strandvejen

Tuborgvej ved S-banen

Tuborgvej ved Tagensvej

Tomsgårdsvej ved Frederikssundsvej

Sallingvej

Rebildvej

Grøndalsparkvej

Ålholmvej

Vigerslevvej

Vigerslevvej ved jernbaneoverskæringen

Vigerslev AllÚ ved Fengersvej

Toftegårds Plads



Kørsel med gasgenerator



Nylevererede REO-busser på parade i garagen i Ahlefeldtsgade. Foto fra 1934.


Koloreret samlermærke af buslinje 21 fra Københavns Sporveje før og nu.


Københavns Sporveje gjorde reklame for den nye buslinje med denne brochure. Se hele brochuren med de smukke og interessante kvarterer her.


Buslinje 21 startede så sent, at den ikke var med i sommerkøreplanen. Derfor blev der trykt et tillæg med køreplanen for den nye buslinje. Her forside og bagside.


Og her side 2 og 3.


Rulleskilt med buslinje 21s destinationer.


Annonce og brochure fra april 1958 der fortæller om enmandsbetjeningen på buslinje 21.


Sommerkøreplan fra 1965.




Under Besættelsen udsendte Københavns Sporveje til brug for de kørende personale en beskrivelse af linjerne og de nærliggende beskyttelsesrum og dækningsgrave i tilfælde af luftangreb. Oversigten giver et fint indtryk af linjen på tidspunktet med stoppesteder og sløjfer.

Til forsiden

Til sporvogne

Til toppen

Tilbage