Siden oprettet 30. oktober 2003 Siden opdateret 29. juli 2018 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
FSEA 22/KS 376Sporvejshistorisk Selskab besluttede i 2012, at renovere FSEA 22/KS 376 tilbage til det udseende i starten. Arbejdet udføres af en række frivillige medlemmer på Bornholm, hvorefter vognkassen blev fragtet til Østermarie. Det meste af arbejdet udføres af frivillige, mens der samtidig blev indledt et samarbejde med smedevirksomheden Trio i Neksø, som skal bygge nye undervogne, og med Ølene Snedkeri, der står for de finere snedkerarbejde. Arbejdet med renoveringen skrider støt frem, og vognstyrer.dk aflagde i sommeren 2013 et besøg i Østermarie. Et kig ind i vognkassen, hvor al indmad er fjernet. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen. Råddent træværk især i vinduerne øverste buer er udskiftet. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen. Men også paneler nederst i vinduerne er fornyet. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen. Vognens frontskærm har næsten alle ruderne endnu. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen. Endnu et eksempel på det fine snedkerarbejde. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen. Inde i vognen kan man fornemme, hvor der skal sidde en skillevæg. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen. Endnu er det svært at forestille sig det færdige resultat. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen. De mange stole til første etage er næsten gjort klar. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen. En af ildsjælene i projektet er Søren Christensen, som viser en næsten færdig ventilationsrist. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen. Mange af vognenes beslag renses for rust med en simpel elektrolytisk proces. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen. Sådan kan metal komme til at se ud igen efter mere end 100 års gravrust. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen. Det blev endnu til et besøg i Østermarie på Bornholm, hvor arbejdet på FSEA 22 skrider støt frem. Foto fra 19. juli 2018 af Michael Olsen. Samme som ovenstående. Samme som ovenstående. Der er fremstillet tre undervogne, hvoraf den ene skal sættes under FSEA 22. |
Til forsiden
Til sporvogne Tilbage Til toppen |