Frederiksberg Sporvejs- og Elektricitets Aktieselskab/
Københavns Sporveje
FSEA 1 bygget på et De Dion Bouton chassis med fransk karosseri. Indregistreret 1. februar 1913 som A 1200. Overtaget af KS i 1919, hvor den fik registreringsnummer K 8001. Udrangeret i 1926 og bevaret som museumsbus. Kan ses på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Frederiksberg Sporvejs- og Elektricitets Aktieselskab afprøvede i foråret 1913 en bus fra franske de Dion Bouton. Disse forsøg mundede ud i en ordre på yderligere ni busser, så selskabet fra efteråret samme år kunne sætte 10 busser i drift.
Borgerskabet inspicerer den nye bus på Kgs. Nytorv, inden den sættes ind i daglig drift. Til højre en af de hestetrukne omnibusser.
Men også børnene beundrer den nye bus. KS-foto fra 1913 fra Steffen Dreslers arkiv.
Også på Rådhuspladsen stimler mængden sammen for at kigge på fremskridtet.
Bus 1 kører fra Rådhuspladsen ind på Strøget. Udateret postkort fra Steffen Dreslers arkiv.
Prøvekørsel på Strøget. Postkort sendt 15. juli 1913.
Chauffør og konduktør klar ved den nye bus.
Bus nr. 1 i Mariendalsvaej Garage. Udateret foto.
Bus nr. 1 efter overtagelsen og ommalet til de københavnske farver. Udateret foto fra Københavns Sporvejes arkiv.
Samme som ovenstående. Udateret foto fra Københavns Sporvejes arkiv.
Samme som ovenstående. Udateret foto fra Københavns Sporvejes arkiv.
Samme som ovenstående. Udateret foto fra Københavns Sporvejes arkiv.
Interiør af bus nr. 1. Udateret foto fra Københavns Sporvejes arkiv.
Samme som ovenstående. Udateret foto fra Københavns Sporvejes arkiv.
Bus nr. 1 er tilbageført til sit oprindelige udseende og bevaret som museumsvogn på HT museet i Rødovre. Samlingen blev efteråret 2003 overdraget til Sporvejshistorisk Selskab og kan nu ses på Sporvejsmuseet på Skjoldenæsholm.
Bus nr. 1 på HT museet inden overdragelsen til Sporvejshistorisk Selskab.