Siden oprettet 27. september 2004 Siden opdateret 5. december 2017 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
De kjøbenhavnske SporvejeOmstillingen af Istedgadelinien til elektrisk drift var afsluttet den 22. juli 1902, og samtidig forlængedes linien ad Holmens Kanal til Kongens Nytorv. I november 1902 fik den navnet Linie 6. Hvid skrift på blå bund. Samtidig forlængedes ruten nordpå ad Bredgade, Grønningen og Østerbrogade til Trianglen, mens den kørte tilbage ad St. Kongensgade indtil Dronningens Tværgade. To år efter, i december 1904, forlængedes linien nordpå ad Øster Allé og Lyngbyvej til Haraldsgade. I juli 1909 skete sidste ændring, hvor den nordpå førtes frem til den såkaldte første jernbaneoverskæring på Lyngbyvej, mens den i liniens anden ende førtes videre til nuværende Trekronergade ad Vigerslev Allé. På kortet er indsat link til fotografier, som viser sporvogne i drift på linjen de pågældende steder. Ellers følg nedenstående links.
Lyngbyvej ud for Hammershusgade
Øster Allé Trianglen Østerport Grønningen Store Kongensgade ved Nyboder Bredgade ved Dronningens Tværgade Kongens Nytorv Holmens Kanal Christiansborg Vindebrogade Stormbroen Ved Glyptoteket Tietgensbro Gasværksvej Halmtorvet Istedgade Enghave Plads Vigerslev Allé Tre sporvejsfunktionærer foran en motorvogn på linje 6. Bemærk sideskiltene med destinationerne Istedgade-Høibro. Udateret fotokort fra Torben Hilbergs samling. |
Til forsiden
Til sporvogne Til toppen Tilbage |