Siden oprettet 22. september 2004 Siden opdateret 20. maj 2023 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
De kjøbenhavnske Sporveje16. oktober 1901 overgik Valbylinien til elektrisk drift. Valbylinien baserede sig på Kjøbenhavns Sporvei-Selskabs linie af samme navn. Dog blev den forlænget i Valby til den nyopførte Valby remise overfor Annexgade. Christianshavnslinien blev elektrificeret den 22. november 1901, og denne linie baserede sig på Kjøbenhavns Sporvei-Selskabs linie af samme navn. På Amager forlængedes linien til den nye Sundby remise ved Parmagade. I sommeren 1902 lagdes de to linier sammen, og i november samme år fik den navnet Linie 2. Farven var hvid skrift på rød bund. I 1904 forlængedes linien i Valby til den første jernbaneoverskæring på Valby Langgade, og i 1909 blev sporene flyttet fra Slotsholmsgade til Børsgade. Ellers skete der ingen ændringer inden den kommunale overtagelse. På kortet er indsat link til fotografier, som viser sporvogne i drift på linjen de pågældende steder. Ellers følg nedenstående links.
Valby Langgade
Pile Allé Slotskroen Vesterbrogade ved Frederiksberg Allé Vesterbrogade ved Vesterbros Torv Vesterbros Passage Rådhuspladsen Vester Voldgade/Stormgade Stormbroen Vindebrogade Christiansborgs Slotsplads Slotsholmsgade Børsgade Knippelsbro Torvegade Ravelinen Amagerbrogade ved Vennelyst Amagerbrogade ved Holmbladsgade Amagerbrogade ved Brigadevej Amagerbrogade ved Øselsgade Amagerbrogade ved Frankrigsgade Amagerbrogade ved Tyrolsgade Amagerbrogade ved Tycho Brahes Allé Tidlig køreplan for de endnu hestetrukne Sorte Hest, Valby og Christianshavns linjer, der senere samme år blev til linje 2. Udsnit af køreplanshæfte fra februar 1901 venligst stillet til rådighed af Steen Esbensen. |
Til forsiden
Til sporvogne Til toppen Tilbage |