Siden
oprettet
22. september 2004


Siden
opdateret
5. april 2018

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

De kjøbenhavnske Sporveje

Valby Langgade Vesterbrogade ved Frederiksberg Allá Vesterbrogade ved Vesterbros Torv Vesterbros Passage Rådhuspladsen Stormgade Christiansborg Slotsholmsgade Knippelsbro Torvegade Amagerbrogade ved Vennelyst Amagerbrogade ved Holmbladsgade Amagerbrogade ved Brigadevej Amagerbrogade ved Frankrigsgade Amagerbrogade ved Tyrolsgade Amagerbrogade ved Tycho Brahes Allé Pile Allé Slotskroen Stormbroen

16. oktober 1901 overgik Valbylinien til elektrisk drift. Valbylinien baserede sig på Kjøbenhavns Sporvei-Selskabs linie af samme navn. Dog blev den forlænget i Valby til den nyopførte Valby remise overfor Annexgade.

Christianshavnslinien blev elektrificeret den 22. november 1901, og denne linie baserede sig på Kjøbenhavns Sporvei-Selskabs linie af samme navn. På Amager forlængedes linien til den nye Sundby remise ved Parmagade.

I sommeren 1902 lagdes de to linier sammen, og i november samme år fik den navnet Linie 2. Farven var hvid skrift på rød bund. I 1904 forlængedes linien i Valby til den første jernbaneoverskæring på Valby Langgade, og i 1909 blev sporene flyttet fra Slotsholmsgade til Børsgade. Ellers skete der ingen ændringer inden den kommunale overtagelse.

På kortet er indsat link til fotografier, som viser sporvogne i drift på linjen de pågældende steder. Ellers følg nedenstående links.

Valby Langgade

Pile Allé

Slotskroen

Vesterbrogade ved Frederiksberg Allé

Vesterbrogade ved Vesterbros Torv

Vesterbros Passage

Rådhuspladsen

Vester Voldgade/Stormgade

Stormbroen

Vindebrogade

Christiansborgs Slotsplads

Slotsholmsgade

Knippelsbro

Torvegade

Ravelinen

Amagerbrogade ved Vennelyst

Amagerbrogade ved Holmbladsgade

Amagerbrogade ved Brigadevej

Amagerbrogade ved Frankrigsgade

Amagerbrogade ved Tyrolsgade

Amagerbrogade ved Tycho Brahes Allé
Til forsiden

Til sporvogne

Til toppen

Tilbage