Siden oprettet 27. juli 2002 Siden opdateret 5. april 2006 Til forsiden Til sporvogne |
Copenhagen Railway CompanyVognene kom fra tre sporvejslinjer i London, drevet af amerikaneren George Francis Train. Han havde oprettet den første europæiske sporvejslinje i Birkenhead ved Liverpool i 1860, og forsøgte sig derefter i London. Men de tre linjer i henholdsvis Bayswater Road, Victoria Street og Kennington Road, alle åbnet i 1861, blev på grund af en uheldig udformning af skinnerne og lokal modstand meget kortvarige. De overflødige sporvogne blev efter endt ombygning i Birkenhead til to-etages solgt til Copenhagen Railway Company og sendt til København. Det er meget sandsynligt, at sporvognen på ovenstående foto fra Victoria Street i London endte i København efter ombygning. Læg mærke til antallet af vinduer med "kirkebuer", tagets hældning og akselkasserne. Vognene var gule med hvide rammer, og rigt ornamenterede. Den gule farve blev bestemmende for udseendet for Københavns offentlige trafik, hvor busserne i dag er gulmalede, dog i en anden nuance. Der var plads til 36 siddende passagerer i to etager. To år efter rådede man over 21 vogne i alt. Så vidt vides var selskabets vogne ikke nummerede, men havde i stedet engelske navne til at starte med, men det ændredes hurtigt. Model af en Birkenhead-vogn. |
Til forsiden
Til toppen Tilbage |