Siden
oprettet
29. december 2008


Siden
opdateret
18. februar 2023

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje

1911-1931
Efter Københavns Sporvejes overtagelse af De kjøbenhavnske Sporveje fortsatte linje 14 stort set uændret indtil 1931, bortset fra at endestationen på Rådhuspladsen 4. august 1918 blev rykket til Axeltorv.

Også farverne var uændrede med brun skrift på hvid bund.



Klampenborg
(ikke med på kortet)


Skovshoved
(ikke med på kortet)


Strandvejen ved Emiliekilde
(ikke med på kortet)


Strandvejen ved vendesløjfen i Charlottenlund
(ikke med på kortet)


Strandvejen ved Charlottenlund fort
(ikke med på kortet)


Strandvejen ved Annasvej
(ikke med på kortet)


Strandvejen ved Onsgårdsvej

Strandvejen ved Callisensvej

Trianglen

Sølvtorvet

Nørreport

Rådhuspladsen

Axeltorv





1931-1949
Den 24. juni 1931 forlængedes linje 14 fra Rådhuspladsen til Vanløse station, hvor den overtog den nedlagte linje 17s rute.

Året efter, 14. februar 1932, fik linjen nye farver med hvid skrift på rød/blå bund.

1. maj 1936 blev linje 14 forlænget til Jydeholmen, men allerede 24. januar 1937 byttede den endestation med linje 1, så den fremover vendte ved P.G. Ramms Allé.



Klampenborg
(ikke med på kortet)


Strandvejen ved Hvidøre
(ikke med på kortet)


Skovshoved
(ikke med på kortet)


Ombygning i 1938 af sløjfen i Charlottenlund
(ikke med på kortet)


Charlottenlund
(ikke med på kortet)


Strandvejen i Hellerup

Trianglen

Lille Triangel

Øster Farimagsgade

Nørreport

Rådhuspladsen

Vesterport

Gl. Kongevej ved Vodroffsvej

Gl. Kongevej ved Værnedamsvej

Vanløse station




1949-1965
Fra 1. februar 1949 kørte linje 14 kun mellem Charlottenlund og Klampenborg på søndage, og senere samme år, 15. december, forlængedes linjen fra P.G. Ramms Allé til Ålstrupvej.

I forbindelse med NESAs afvikling af sporvognsdriften 18. august 1953 afkortedes allerede søndag den 16. september 1951 den nordlige del af linje 14 til Hellerup.

Sidste dag med sporvogne mellem Charlottenlund og Klampenborg

17. oktober 1965 blev linje 14 omstillet til busdrift.

N.B. På ovenstående trafikkort fra 1967 er linje 14s sporvognsrute indtegnet, som den så ud i 1965.



Charlottenlund
(ikke med på kortet)


Callisensvej

Strandvejen ved Ehlersvej

Strandvejen ved Tuborg

Strandvejen ved Solvænget

Svanemøllen

Østerbrogade ved Svanemøllen

Østerbrogade ved Sions kirke

Østerbrogade ved Jagtvej

Østerbrogade ved Århusgade

Trianglen

Øster Farimagsgade ved Lille Triangel

Øster Farimagsgade ved Holmens kirkegård

Sølvtorvet

Øster Farimagsgade ved Botanisk have.

Frederiksborggade

Nørreport

Nørre Voldgade ved Fiolstræde

Nørre Voldgade

Rådhuspladsen

Axeltorv

Trommesalen

Gl. Kongevej ved Vodroffsvej

Allégadekrydset

Smallegade

Peter Bangs Vej ved Lindevangssløjfen

P.G. Ramms Allé

Peter Bangs Vej ved S-stationen

Ålstrupvej



Skilte fra linje 14





En Lundingvogn på linje 14 med mørkelægnings udstyr. Originalfoto fra 1942 i egen samling.




Sommerkøreplanen 1965, som også blev den sidste med sporvejsdrift på linje 14.





Lundingvogn skiltet op som linje 14. Udateret foto af Erik Reimann.


Fire generationer af vogntyper på linje 14 ved Svanemøllen remise. Foto fra 12. september 1965 af Erik Reimann.


Vogntog i Allégade remise. Foto fra 4. april 1965 af Erik Reimann.


Den nye køreplan med busdrift.


Afløserne stillet op på række ved Valby nye remise. Foto fra 21. april 1969 af Erik Reimann.



Under Besættelsen udsendte Københavns Sporveje til brug for de kørende personale en beskrivelse af linjerne og de nærliggende beskyttelsesrum og dækningsgrave i tilfælde af luftangreb. Oversigten giver et fint indtryk af linjen på tidspunktet med stoppesteder og sløjfer.






Instruks til det kørende personale vedrørende nyt elektrisk sporskifte på Callisensvej.
Til forsiden

Til sporvogne

Til toppen

Tilbage