Siden
oprettet
21. maj 2002


Siden
opdateret
20. august 2018

Til forsiden

Sporvogne i Danmark

Vignet På dette foto fra 1873 ses to sporvogne og en sporomnibus på Kongens Nytorv. Bagest foran Charlottenborg en sporvogn fra Kjøbenhavns Sporvei-Selskab, til venstre en sporvogn fra Nørrebroes Sporvejsselskab og i midten foran Krinsen en sporomnibus fra Frederiksberg Sporvejsselskab.

København

Før sporvognene

Copenhagen Railway Company 1863-1866

Kjøbenhavns Sporvei-Selskab 1866-1898

Nørrebroes Sporvejsselskab 1867-1896

Nørrebros Elektriske Sporvej 1897-1899

Kjøbenhavns Forstæders Sporveisselskab 1872-1898

Sølvgadens Sporvejsselskab 1888-1898

Kjøbenhavns Omnibuskompagni 1895-1898

Kjøbmagergades Omnibus-Selskab 1895-1898

De kjøbenhavnske Sporveje 1898-1911

Københavns Sporveje 1911-1974

Bådfarten på Søerne 1894-ca. 1920

Frederiksberg

Frederiksberg Sporvejsselskab 1872-1897

Falkoneralléens Sporvejsselskab 1884-1897

Frederiksberg Sporvejs- og Elektricitets Aktieselskab 1897-1919

Vanløse Omnibusselskab 1903-1914

Nordsjælland

Strandveiens Dampsporvei Selskab 1884-1893

Hellerup Sporvej 1897-1902

Tuborg-Klampenborg Elektriske Sporvej 1902-1911

Nordsjællands Elektricitets og Sporvejs Aktieselskab 1911-(1974)

Århus

Aarhuus Sporvejsselskab 1884-1895

Aarhus Omnibus Selskab 1896-1903

Aarhus Elektriske Sporvej 1904-1927

Århus Sporveje 1927 - (1971)

Diverse

Vognfabrikker

Sporvejsarkæologi

Sporvognsmodeller

Sporvejenes Hvem Hvad Hvor

Er du tramolog?


I perioden 1863-1972 kørte sporvognene i København, Århus og Odense. Længst holdt de ud i København, indtil snævertsynede politikere slagtede dem.

Jeg har samlet lidt om tidligere tiders sporveje i Danmark - og også lidt om busser, såvel hestetrukne som motoriserede. Det er en nostalgisk tur, men prøv selv ved rejser at se, hvordan Danmarks nabolandes hovedstæder og større byer har velfungerende, moderne og ekspanderende sporveje.


Nørrebrogade 1951
Myldretidstrafik på Nørrebrogade i København.
Sporvogne og cyklister dominerer gadebilledet. Foto fra 1951.

Til forsiden

Til toppen