Siden
oprettet
6. marts 2009


Siden
opdateret
18. december 2021

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje



R1 blev bygget i 1930 hos den tyske vognfabrikant Schörling i Hannover. Oprindelig var den malet grå, men i 1950 fik den sin grønne farve. Vognen blev skrottet i 1965.

R1 kort efter leveringen med sit mandskab. Foto fra 7. marts fra Københavns Sporvejes arkiv.

R1 tømmer sin last. Billedet er taget på hjørnet af Borups Allé og Hillerødgade, hvor broen ved Fuglebakken station ses i baggrunden. Foto fra 7. marts fra Københavns Sporvejes arkiv.



R1 med funktionærer. Udateret foto af William Oscar Mølhoff.

R1 har lige forladt Mozarts Plads og er på vej ind på Mozartsvej.

R1 på Rådhuspladsen. Foto fra foråret 1964 af Erik Wilhelmsen.

R1 på Valby Langgade. Foto fra sommeren 1964 af Erik Wilhelmsen.

R1 på Rådhuspladsen. Udateret foto i egen samling.

R1 på Valby Langgade ud for remisen. Udateret foto i egen samling.

R1 på Alhambravej ved Gl. Kongevej. Udateret foto i egen samling.





R1 i Sundby remise. Foto fra 1965 fra Tommy Jørgensens arkiv.

R1 på rampen for enden af Pumpehusvej. Udateret foto i egen samling.

R1 på Åboulevard foran Betlehemskirken, som også kaldes arkitekten Peder Vilhelm Jensen Klints svendestykke, inden han tegnede Grundtvigskirken, hvor også hans søn Kaare Klint deltog i den senere fase. I øvrigt var det også P.V. Jensen Klint, der tegnede Bien, sporvognsventesalen, på Trianglen. Udateret originalfoto i egen samling.

R1 afventer skrotning på Pumpehusvej. Udateret foto fra Tommy Jørgensens arkiv.

R1 er stukket i lys lue. Foto fra august 1965 af Torben Liebst.

Resterne af R1 efter afbrændingen. Udateret foto.

R1 er blevet brændt af. Foto fra august 1965 af Torben Liebst.

Det sørgelige syn set fra en anden vinkel. Foto fra august 1965 af Torben Liebst.
Til forsiden

Til sporvogne

Til toppen

Tilbage