Siden oprettet 15. august 2009 Siden opdateret 9. oktober 2018 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
Københavns SporvejeLundingvogne KS 501-618
Københavns Sporveje besluttede i slutningen af 1920erne selv at bygge en ny serie vogne, og fra 1930 og de næste 10 år leveredes 118 vogne alle fremstillet på Hovedværkstedet. Vognene kørte stort set alle frem til sporvejsdriftens ophør i 1972, og de fleste blev efter udrangeringen brændt af på Pumpehusvej i Sydhavnen. Dog lykkedes det at bevare en række vogne, der i dag kan ses på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Vognene kaldtes også Lundingvogne efter arkitekt Ib Lunding, som formgav dem (se mere nederst på siden). Vognene kaldes også bogievogne efter de toakslede bogier. KS 501 under på bygning på Københavns Sporvejes hovedværksted. Foto fra 1929. Og sådan endte de fleste Lundingvogne som udbrændte vrag på skrotpladsen ved Pumpehusvej. Foto fra august 1969. Afbrændingerne af Lundingvogne kunne nogle dage samle tilskuere. Udateret fot af Erik Rene Hansen. Kun nogle få Lundingvogne blev reddet i stedet for at ende sådan. Udateret foto af Erik Rene Hansen. Arkitekt Ib Lunding, 22. december 1893 - 9. maj 1983, blev ansat i Stadsarkitektens Direktorat i Københavns Kommune i 1925 og blev der til 1965. Sideløbende med sit job lavede han en del opgaver som selvstændig arkitekt. Sin første opgave for Københavns Sporveje var formgivningen af karrosserierne til 19 Triangelbusser. I 1930 var han arkitekten bag de såkaldte Lundingvogne. I 1934 stod han som selvstændig arkitekt for udformingen af Hafniahus i Rønne, som blev bygget for forsikringsselskabet Hafnia. Han har desuden været arkitekt for en lang række andre byggerier. Billedet herover er en montage, som viser de fælles træk mellem sporvognen og bygningen. Nedenunder er flere billeder af Hafniahus - alle taget 17. april 2011. Ib Lunding tegnede blandt mange huse også ejendommen Grønningen 7-9, København, opført 1935-36. Begge nedenstående foto er taget 9. oktober 2018. |
Til forsiden
Til toppen Tilbage |