Siden
oprettet
11. januar 2016


Siden
opdateret
11. september 2020

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje



Sidst på eftermiddagen 17. januar 1970 afsporede en ledvogn på linje 5 på Amagerbrogade ved Prags Boulevard. Ikke alene røg den af sporet, men fortsatte helt op på fortovet, hvor den standsede langs facaden. På vej ind på fortovet havde den ramt en ledningsmast og beskadiget fronten. Ingen mennesker kom noget til.

Nørrebro Remises fejlbog skriver nøgternt om uheldet: '860 - 5 - anmeldt af Rådhuspladsen kl. 16,38 afsporing Amagerbrogade Prags Boulevard og kollision med ledningsmast; meget stærkt indtryk venstre forreste hjørne (100 x 150) og sideplade (100 x 150); indtryk i vinduesramme nr. 13 - ca. 20 cm; mindre indtryk i dækplade venstre forreste side 30 x 10 cm; midterstykket krøllet i kanten 75 cm. Siderude nr. 1 trykket ind og revnet; dækplade venstre bogie lettere indtryk 25 x 150 cm. Skinnebremseophæng forreste bogie bøjet. Kraver og bandager gode'.

Både Falck og Københavns Brandvæsen var kaldt til assistance med at få ledvognen tilbage på sporet, ligesom Københavns Sporvejes tårnvogn var til stede. Ledvognen blev trukket til Nørrebro Remise, hvor den blev repareret. Præcis en måned efter, 17. februar 1970 kl. 13,53, blev den sat i drift på linie 16.

Ledvognen på linje 5 endte helt oppe på fortovet på Amagerbrogade. Foto fra 17. januar 1970 af Torben Liebst.

Københavns Brandvæsen stillede med en kranvogn. Foto fra 17. januar 1970 af Torben Liebst.

Falcks Redningskorps stillede med 'sporvognskranen', en Thames Trader samt en Scania bjærgningsvogn. Foto fra 17. januar 1970 af Torben Liebst.

Københavns Sporveje havde sendt en tårnvogn for at reparere evt. skader på ledningsnettet. Foto fra 17. januar 1970 af Torben Liebst.

Falcks Scania trak ledvognen tilbage på sporet. Foto fra 17. januar 1970 af Torben Liebst.

Samme som ovenstående. Foto fra 17. januar 1970 af Torben Liebst.

Ledvognen er næsten trukket tilbage på sporet. Foto fra 17. januar 1970 af Torben Liebst.

Herefter blev ledvognen bugseret hjem til Nørrebro Remise, hvor den var under reparation i præcis en måned. Foto fra 17. januar 1970 af Torben Liebst.

Omtalen af uheldet dagen efter i Politiken. Udklip fra 20. januar 1970 i eget arkiv.

Uheldet blev også omtalt i Berlingske Tidende, hvor journalisten havde lidt bedre styr på detaljerne. Bemærk i øvrigt at artiklens signatur Cath dækker over Bodil Cath, som i en menneskealder var royal reporter på dagbladet B.T. Udklip fra den 20. januar 1970 i eget arkiv.



Tak til Bent Jørgensen for oplysninger.
Til forsiden

Til toppen

Tilbage