Siden
oprettet
13. november 2008


Siden
opdateret
21. december 2021

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje

Skilt til sporvogne, der kørte som ekstravogne.



Ekstravogne blev sat ind for at betjene passagererne på de linjer, hvor der var stor tilstrømning, og Københavns Sporvejes køreplanskontor udarbejdede planerne. Disse ekstraplaner havde afgange på bestemte tider, i morgen- og aftenmyldretiden eller ved biograf- og teaterafslutninger. Passagererne blev billetteret som normalt.

Disse ekstravogne kørte ikke altid hele linjen igennem, men vendte på bestemte steder for så at returnere og slutteligt køre i remise. Derfor kunne man se en linje 16 skiltet "Nørrebro Remise" osv.

En anden type var ekstravogne optaget i publikumskøreplanerne, såsom linie 16 på strækningen Enghave Plads-Vestre Kirkegård, som var beskiltet "Ekstra", eller linje 19x som havde som havde egen linje og svingskilte.

Andre former for ekstravogne kunne sættes i rute, hvor der var store begivenheder, fodboldkampe i Idrætsparken (linie 1-3-6-9-14-15) eller sportsstævner i KB-hallen (linie 1-14). Der findes mange varianter, men fælles for disse ekstravogne var, at der var overordnede sporvejsfunktionærer til stede for at dirigere trafikken og fylde vognene.

Den sidste form for ekstravogne var dem, der kørte på bestilling, også kaldet særtog (skolebørn til Zoo, Tivoli, Hovedbanegården mm.) og på disse ekstratog var der en overordnet med, da der ikke blev billetteret. Når der kørte ekstravogne som særtog, kunne "almindelige" passagerer ikke stige på.

Det samme gjaldt ture arrangeret af Sporvejshistorisk Selskab, hvor der ikke altid var den rigtige skiltning, ved nedlæggelser af linjer osv.

Endelig kunne der bestilles vogne til bryllupper, fødselsdage og andre private arrangementer.

På København Sporvejes vogne sad ekstraskiltet i front under forlygten med skriften EKSTRA, men på NESAs vogne stod der EXTRA. Når der kørte ekstravogne som særtog, var der på de indvendige sideskilte teksten "reserveret", så de almindelige passagerer ikke kom op i særtoget.

Nedenfor er samlet lidt materiale om ekstravogne.




Buskørsel



'Paris i København'
9. november 1945



Irmas kaffevogne



MOROP-kongres i 1959



Ulandsindsamling 25. marts 1962



Frokost i linje 16 13. oktober 1964



Udflugt med SHS 20. juni 1965



Udflugt med SHS 12. september 1965



SAS chartrede en sporvogn 1. februar 1966



Norske uge 17. til 22. oktober 1966



Tulipanvognen 30. april 1967



Lykkelottovognen 30. september 1967



Hospitalstjenesten



Diverse ekstravogne




Ekstravogn Ekstravogn på linje 6 på Rådhuspladsen. Udateret foto fra Tommy Jørgensens arkiv.
Til forsiden

Til toppen

Tilbage