Siden
oprettet
30. oktober 2003


Siden
opdateret
24. november 2023

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage til FSEA

Tilbage til KS

Frederiksberg Sporvejs- og Elektricitets Aktieselskab/
Københavns Sporveje



Frederiksberg Sporvejs- og Elektricitets Aktieselskab anskaffede i 1913 en serie på 12 motordrevne busser fra den franske producent De Dion Bouton.

Efter at Københavns Sporveje i 1919 havde overtaget busserne, blev de efterfølgende ommalet til de københavnske farver.

I 1924 blev 7 af bussernes bagperron ændret, så indstigningen skete fra siden og ikke længere fra enden. I 1930 blev de udrangerede. De sidste 6 busser ombyggedes i 1924 til tårn- eller lastvogne.

En del af oplysningerne om de enkelte busser er med tilladelse hentet fra Henrik Lynders bog 'Københavns Sporvejes busser 1919-1974' udgivet af SHS 2014.

Nedenstående link er til de enkelte busser.
Prøvebus
Bus 1 Bus 2 Bus 3 Bus 4 Bus 5
Bus 6 Bus 7 Bus 8 Bus 9 Bus 10
Bus 11 Bus 12
Signal Bus 14
Busparken
Vognparken hos Frederiksberg Sporvejs- og Elektricitets Aktieselskab. Bilen til venstre er en skolevogn. Udateret postkort.

Fabriksplade
Fabrikspladen fra den bevarede bus nr. 1



Fronten af FSEA 1 udstillet på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Eget foto fra 14. juli 2021.

Præsentation af den første bus med importørens navn på den midterste rude. KS-foto fra 1913 fra Steffen Dreslers arkiv.

En af de tidligere busser - hvilken vides ikke - endte som mandskabsvogn for entreprenørfirmaet Rasmussen og Schiøtz. Udateret foto af William Oscar Mølhoff.

Endnu et foto af mandskabsvognen. Udateret foto af William Oscar Mølhoff.
Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage til FSEA

Tilbage til KS

Til toppen