Siden
oprettet
13. januar 2016


Siden
opdateret
30. maj 2016

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje





Natlinje B blev åbnet 1. maj 1936, hvor linjen fulgte linje 2s rute, men blev kørt med busser. Allerede 1. november 1936 overtog sporvognene natlinjen, som blev ændret til, så den fra Jarmers Plads fulgte linje 14 til Nørreport, hvorefter den fulgte linje 5s rute.

15. august 1937 fik natvognene en blå lanterne under frontlanternen. 29. november 1938 blev natlinjen lagt tilbage til at følge linje 2s rute. 15. marts 1940 blev natlinjen indstillet som følge af den tyske besættelse.

Natlinje B blev genåbnet 15. marts 1952. Fra 3. november 1958 overgik natlinjen til busdrift.


Natlinje B i dagslys i Sundby Remise. Udateret foto fra SHSs arkiv.


KS 617 skiltet som natlinje B. Denne vogn blev også brugt til forsøg med enmandsbetjening på linje 20. Udateret foto fra SHSs arkiv.


Natlinje B. Udateret foto fra SHSs arkiv.


Bagenden af et vogntog på natlinje B, som mødes med natlinje E. Udateret foto af Torben Liebst.


Natlinje B på Brønshøj Torv. Udateret foto af Torben Liebst.


Endnu engang natlinje B på Brønshøj Torv. Denne vogn er udstyret med klapskilte, som viste henholdsvis linje 2 og natlinje B. Udateret foto fra SHSs arkiv.

Natlinje B i Sundby før omstillingen til sporvognsdrift. Foto fra 1936 af William Oscar Mølhoff.

Natlinje B på Rådhuspladsen. Foto fra januar 1973 af Arne Unterschlak.


Rulleskilt fra en bus med natlinjens endestation.


Samme som ovenstående.


Udateret brochure fra Københavns Sporveje om natlinjerne.


Udsnit af brochuren, der fortæller om natlinje Bs rute.


Oplysninger om natlinjerne fra brochuren.
Til forsiden

Til toppen

Tilbage